Chevrolet Corvette Stingray: Överkomlig sportbilsprestanda
Mängden sportbilsmärken på marknaden är många, men det är få som kommer från USA. Amerikanska bilar har alltid levererat mycket prestanda samtidigt som interiören lämnat allt för mycket att önska. Med den senaste generationen av Corvette har General Motors försökt slå hål på denna stereotyp och visa att Corvette visst kan tävla mot det europeiska toppskiktet. Instegsmodellen heter Stingray och det är denna som skall recenseras i denna ärliga recension.
Varje ny generation av Corvette har varit mer av en revolution än en evolution. Det finns 7 generationer där varje ny modell tagit ett enormt steg på alla fronter, den nya c7 modellen har en klart aggressiv design samtidigt som man behållit de klassiska sportbilsproportionerna, lång sluttande huv, breda skärmar och kort bak. De fyra avgasrören är kaxigt placerade i mitten på kofångaren där bak, detta har gjort att man varit tvungen att fylla resten av den nedre kofångaren med svart och glansigt material. Om det är plast eller inte kontrollerades inte men det ser smått billigt ut. Fronten är på gränsen till tråkig med rena linjer och subtila detaljer, vilket är temat runt hela bilen där man bland annat kan hitta öppningar bakom de främre hjulhusen för kylning av bromsar och en liten läpp till spoiler.
Interiören är en är en blandning av greppvänlig alcantara och läder. Vissa delar ser dessutom ut att vara kolfiber. Materialen är alltså av hög kvalitet, ingenting knarrar eller knorrar när man tar på det och knapparna har för det mesta snygg layout. Det går verkligen inte att jämföra förra modellen med den nya. Instrumentpanelen har både analoga och digitala mätare där den digitala visar varv, hastighet, vilken växel man är i och annan nödvändig information. Infotainmentskärmen är inte tillräckligt känslig för beröring utan man måste trycka hårt för att skärmen skall kunna registrera. Den är dessutom lite väl matt i sina färger och skärpan saknas. Användarvänligheten är det inget fel på men den är lite väl tråkig i designen. En annorlunda funktion är att med ett litet knapptryck åker skärmen ner och bakom finns ett litet förvaringsutrymme där man kan få plats med det mesta av sina värdesaker. Det går dessutom att låsa detta utrymme med kod för ytterligare säkerhet. Ett tillval som verkligen rekommenderas är racingstolarna. De kramar åt en ordentligt utan att vara obekväma, det går till och med att ställa in så att det kommer kyla från fläkten. Perfekt för varma dagar.
Denna bil var utrustad med en automatisk växellåda med möjlighet till manuell växling med paddlar bakom ratten. Motorn är en pigg sådan på 466 hästkrafter med ännu mer vridmoment och chassit är ursprungligen designat för racebilar. Så bilen borde gå lika bra sidleds som rakt fram. Då motorn inte har turbo som de flesta sportbilar i denna klass har levereras kraften linjärt och förutsägbart, när man trycker plattan i mattan sjunker bakdelen ner och fronten lyfter något vilket inte bara ger bättre grepp utan förstärker känslan av acceleration. Med ett enkelt tryck på skärmen kan man ställa in hur mycket ventilerna i avgasrören öppnar sig, att köra förbi pensionärer utan att ge dem en hjärtattack är inga som helst problem med denna bil. Hur är då bilen att ta sig genom lite kurviga vägar? Breda och klibbiga däck står för greppet och vikten ligger runt 1 och ett halvt ton och allt detta får Stingrayn till att bli både alert men också smidig, trots sitt breda yttre. Bilen pekar dit man vill, greppet trycker en mot dörrpanelen och förtroendet för bilen ökar fort. Då och då vill baken åka lite mycket i sidled vilket gör en påmind om att det är en kraftfull bil. Som tur är finns sofistikerade säkerhetssystem som håller en på vägen. Det går dessutom att ställa in hur aggressivt systemen skall vara, men man får inte glömma att trots de enorma däcken och elektronisk utrustning så är det en bakhjulsdriven bil med en v8 som spottar ur sig mängder med vrid och det måste respekteras. Bilen trivs på lite halvkurviga vägar där man verkligen kan dra nytta av den starka motorn, men tro inte att Stingrayn endast är bra på en sak. Med ett par knäpp kan man ta av taket och förvara det i ett stort bagageutrymme och vipps har man en cabriolet. Bagageutrymmet är inte djupt men genom att utesluta all eventuell plats för något baksäte upptar bagageutrymmet förvånansvärt stor yta vilket gör att det går det att packa för en mindre semester. Kombinera det med otroligt bekväma stolar med både värm och kylfunktion och du har en bil som man inte låter stå i garage tills de soliga sommarhelgerna.
Chevrolet Corvette Stingray är en potent sportbil som är både snabb och användbar. Borta är den ökända ”amerikanska kvaliteten” och istället finner man högkvalitativa material och en stor fokus på ergonomi och design. Dock når interiören inte fullt upp jämfört med toppskiktet. En smart och snabb 8-växlad låda som anpassar sig efter hur du kör med ett enkelt vrid på ett reglage tillsammans med det typiska v8-mullret gör bilen till en fenomenal cruiser, men genom några få knapptryck får man en bil som lika gärna skulle kunna finna sig på banan.
Vi vill även tacka Callisma för ypperlig hjälpsamhet och service.
Foto och redigering: Hampus Tober