Recension av Mercedes CLS 450
På pappret hade den lika gärna varit en sportbil. En ”coupe” med nästan 400 hästar låter onekligen sportigt, men man skall inte luras. Mercedes är mästare på att göra bekväma och luxuösa bilar som kan lämna det mesta bakom sig. De brukar till och med kallas den europeiska versionen av muskelbilar. Nya generationen CLS är inget undantag med sin typiska ovala form som nu ackompanjeras med en mängd kanter. Fronten ser som ett barn som ätit en citron för första gången och den fullständigt enorma grillen säger bara flytta på dig. Baken är dock en helt annan femma. Runda, mjuka former lika upphetsande som ett glas mellanmjölk är på tok för mesigt trots lite kromdetaljer. Den kantiga fronten gör att vi verkligen håller med om att CLS liknar en muskelbil. Hade vi varit halvt blinda finns risken att vi lika gärna kallat den för en Mustang.
Något Mercedes kan är just interiörer, och att sätta sig i denna bil är en ren fröjd. Det går att jämföra med att sitta i den dyraste och lyxigaste räcerbilen någonsin. Vi blev så pass överväldigade av all teknik som fanns i bilen att vi nästan glömde Mercedes skitfula växelspak. Om det är något vi ens kan klaga på så är det den ohyggliga tingesten. Bortsett från detta har vi en interiör som mycket väl konkurrerar med det absoluta toppskiktet. Teknik i mass och ett fokus på detaljer som gör en lika förvånad varje gång man kliver in i bilen.
Efter att ha spenderat tid bakom hårda små krutraketer till bilar är CLS 450 som ett skänk från ovan. Att beskriva hur pass bekväm denna bil är borde kanske inte vara särskilt svårt, men denna nivå är så pass mycket högre än det mesta vi testat att ord som mjuk och följsam inte räcker till. Det är lätt att göra en bil som endast gör en sak jävligt bra, men det är desto svårare att göra en bil som gör jävligt många saker jävligt bra.
Att åka i fullständig komfort oavsett väg och väglag är inga som helst bekymmer. Vad som är klart är att CLS inte är en sportbil. Den är på tok för tung och ger inte tillräckligt med entusiasm som man förväntar sig från just en sportbil, vilket gör bilen svår att kategorisera, och den är för extrem för att endast vara en snabb ”coupe”. Bilen har ju trots allt 5 dörrar. Nej, vad vi har är en bil som ligger i en liten egen klass där Mercedes har lyckats hitta en unik niché med deras nu mer användbara CLS.