Citroen står inför ett vägval
För nästan 10 år sedan fick världen smaka på ett riktigt lyckopiller i form av en orangefärgad raket lika subtil som en kärnkraftsexplosion. Citroen hade bestämt sig för att ta steget in i den nu välkända världen av små och rappa hatchbacks, och visst lyckades de. Top gear gjorde nästan ett helt avsnitt där Jeremy Clarkson hyllade den lilla Citroenen vars största fiende då var Renault och Ford.
Tyvärr lever vi i en värld i konstant förändring och utveckling och Citroen fick bittert erfara detta. Efter DS3 fick vi inte se mycket mer och vad som hade så mycket potential föll bakom ridån och DS började producera vanliga bilar med lite tillfixad exteriör. Inget unikt på något sätt och vis med andra ord.
Det var inte bara vi som tyckte detta och i samband med att DS blev ett eget märke med ingen koppling till Citroen fanns nu endast hippa och billiga bilar riktade till en klart yngre målgrupp kvar, och tyvärr har märket tappat stora marknadsandelar. Att ha en modell som står ut för att vara snabb, eller lyxig för den delen är ett utmärkt sätt att få publicitet och detta gapar lika stort som ett svart hål hos Citroen. Hur märket skall repa sig finns det lika många åsikter som människor, men något måste göras och det hade varit ett brott att bli av med Citroens fräcka bilar som livar upp Sveriges gator.