Mini Cooper John Cooper Works Clubman: Liten bil med stora ambitioner
Mini är inte vad det har varit. Vad som tidigare var små och smidiga bilar som kunde mäta sig med stora amerikanska muskelbilar på racingbanan har nu blivit så pass stora att det är svårt att säga att man har en bil som är Mini, och den större Clubman är inget undantag, men tiderna förändras. Ökat säkerhetstänk, ny teknik och nya formspråk är något som varje bilföretag måste hålla takt med. Det finns dock en faktor som särskiljer en Mini med konkurrenterna. Något som är svårt att definiera på papper och med siffror. Har nya Mini Clubman JCW den magi som kännetecknar just en Mini?
Vi måste först besvara den mest uppenbara frågan, vad är John Cooper Works? Jo, det är Minis motsvarighet till Bmws M-bilar. Vill man ha en Mini med mer hästkrafter och känner att en Mini Cooper S inte är tillräcklig, ja då väljer man en JCW.
Med skärmbreddare som liknar Volvos crosscountrybilar skulle man nästan kunna tro att den var gjord att tackla leriga stigar, men likheterna med en mer terrängkapabel bil slutar där. För att kunna få bilen att prestera i kurvor har man satt på styvare och lägre fjädrar som gör att allt förutom små grusstenar kommer fastna under bilens front, som dessutom blivit större, lägre och mer aggressiv med stora luftintag och plastdetaljer i samma gråaktiga färg som runt hjulen. Bakifrån har två ganska små avgasrör fyllt nedre delen av kofångaren tillsammans med ganska billig plast som skall fylla upp området runt omkring avgasrören. Med ett par enorma bakljus med väldigt unik design kommer man inte ta miste om att detta är en Mini Clubman. Intressant att man har valt att sätta bromsljusen separat vilket gör att aktern blir något plottrig med mycket detaljer som exempelvis ordet Clubman som sträcker sig över halva baksidan. Allt är väldigt symmetrisk, bagageluckan öppnas inte uppåt utan öppnas som ett par dörrar vilket utmärker Minin från andra bilar. Detta har också medfört att man nu har dubbla handtag som tillsammans med två stycken bakre vindrutetorkare gör att bakdelen blir väldigt symmetrisk med längsgående horisontella linjer.
Man hukar sig ner i de åtkramande men samtidigt bekväma sätena och möts av en stor rund hastighetsmätare i mitten av instrumentpanelen, en ytterligare rund varvtalsräknare smått dold till vänster om hastighetsmätaren. En plastig och omodern bensinmätare kantrar till höger. Allt väldigt kompakt och väldigt unikt. Infotainmentskärmen som huserar en Minifierad version av Bmws idrivesystem kantras av en enorm rund lampa som byter färg beroende på vad för körinställning man har och vad för meny man är i. Det märks att fokus har legat på att försöka göra allt så cirkulärt som möjligt. Till och med pedalerna är nästan cirklar. Kvaliteten på majoriteten av interiören är som förväntat hög. Vilket krävs då priset lätt kommer upp i nära 400 tusen med några tillval. Uppenbarligen är interiören inte för alla med djärv design och okonventionella lösningar, men det gör också att Mini sticker ut på ett positivt sätt.
Minis reklamer tyder om att detta är en benhård bil som är som gjord för att kastas runt på banan. Styvare chassi, starkare motor med mängder av vrid och fyrhjulsdrift hintar om att de borde ha rätt. Det första intrycket är dock understyrning. Säkert och förutsägbart, men inte särskilt roligt. Största boven är vikten, trots ett uppgraderat chassi känner man hur tyngden trycker ut bilen ur kurvorna samtidigt som fyrhjulsdriften desperat försöker hålla bilen på vägen. Bilen är lätt att bli bekväm med och man hittar snabbt gränserna utan att riskera liv och lem. Tyvärr gör vikten också att trycket ut ur kurvorna saknas. Med växellådan i manuellt läge går det att växla via paddlarna bakom ratten. Positivt att paddlarna var responsiva och tillät både snabba upp och nedväxlingar. Med lådan i automat och bilen i green (ett av bilens tre distinkta lägen) får man en helt normal bil trots ett ovanligt högt däckbuller vilket absolut inte borde finnas i en bil i denna prisklass.
JCW Clubman är en bil som sticker ut från mängden med annorlunda design tillsammans med sportig prestanda. Ett stort aber är dock storleken och därmed vikten som gör att om man är ute efter endast prestanda, rekommenderas den vanliga JCW. Då får attityden och individualiteten som en JCW erbjuder samtidigt som du får en ytterst potent liten hot hatchback. Blandningen mellan en bekväm familjebil och en prestandabil är en intressant tanke, men som sällan lyckas till fullo. Som För Mini JCW Clubman. Ett ynnest av magi finns där, men inte tillräckligt för att lägga ner nära 400 tusen.