Ford Mustang GT: ponycar
Jag sätter mig ner i det bekväma sätet och trycker på startknappen, de åtta cylindrarna vaknar till liv, lägger i drive och rullar försiktigt iväg. Inuti bilen känns det som att man försöker köra ett Amerikanskt hangarfartyg och att manövrera denna bil genom en trång parkering krävde yttersta koncentration.
Innan jag går vidare med recensionen måste jag ge en snabb historielektion. Mustang lanserades under 60-talet i USA och med denna modell under märket Ford myntades ordet Ponycar. En lätt bil med plats för fyra, ett sportigt utseende med prestanda som matchar och allt detta för ett pris inte tvingar dig att sälja hus och familj. Chevrolet följde snabbt upp med sin Camaro och rivaliteten var given. Över ett halvt decennium har nu gått och jag ska nu ta reda på hur en modern Ponycar känns. Har säkerhet och miljötänk gått före prestanda?
Man sitter lågt. Trots att det går att justera i höjdled märks det att framstolarna och baksätet inte är utformade för att en människa med ben skall få plats. Det andra är hur pass mycket inredningen skiljer sig från en vanlig Ford sånär på de digitala displayerna i mittkonsolen och i mätarhuset. Trots sin märkbart amerikanska marknad med stora kromliknande spakar och knappar så är kvaliteten på inredningen inte usel och om man jämför med inredningar på gamla Mustanger och kisar kan man se likheter såsom panelen ovanför handskfacket. Enda jag kände var att det var svårt att kunna nå knapparna på konsolen när man väl ställt in stolen efter sig. Man var tvungen att trycka sig fram för att kunna nå vilket inte är det mest optimala ur ergonomisynpunkt.
Vetskapen om 420 hästkrafter under sin högra fot i en bil som man sett på fler crashvideos på Youtube än någon annan bil tillsammans med ett par däck som såg ut att ha en halv millimeter kvar av laglighet gjorde att kurvtagningsförmågan inte testades så som den egentligen borde. För vad Ford nu gjort är att man har, äntligen, installerat vanliga fjädrar istället för bladfjädrar. Så teoretiskt borde den kunna ta kurvor lika bra som vilken sportcoupé som helst, och ja. Trycker man inte på i kurvorna så kommer man inte snurra runt ett halvt varv och hamna i vägräcket. Den är faktiskt stabil i kurvorna i förhållande till dess storlek och tyngd men styrningen gav inte särskilt mycket förtroende. Ingen respons från ratten i standardläget men när man la i ett sportigare läge blev styrningen något tyngre. Den kunde dock varit mer precis i förhållande till vad man gav för instruktioner med ratten. Nej, vad den här bilen, fortfarande, är till för är att krossa vem som helst i en rak linje, oavsett från stillastående eller på motorväg. Med en motor som levererar det mesta av sitt vridmoment vid låga varvtal spelar det ingen roll vilken hastighet eller växel man är i, trycker man ner gasen kommer man röra på sig. Man skall dessutom inte bortse från hur bekväm bilen är att köra. Med den automatiska växellådan och vridmoment som alltid är tillgängligt är det inga problem att köra i storstan eller att pendla. Det sistnämnda är dock inget att rekommendera då det sitter en törstig v8 där fram och om man skall handla något som är mer än kvällsmat får man ha kassar i antingen passagerar- eller baksätet. Men möjligheten finns om man är beredd att kompromissa och har lite pengar över för bensin.
Mustangens utseende har mer eller mindre varit en evolution mer än en revolution och med den nya modellen så är den största förändringen den åtstramade fronten. Personligen gillade jag förra generationens utseende mer då den såg mer aggressiv ut, men den nya generationen ser definitivt inte dålig ut. Dessutom har mustangen alltid haft ett typiskt utseende som gör att när den kör förbi så vet man att man ser en muskelbil. En Ponycar. En notis värd att nämna är att välj hardtop istället för cabriolet så ser bilen mycket snyggare ut. Hade man haft taket i plåt istället för tyg hade det verkligen varit ett alternativ att titta på då tygtaket får bilen att se klumpig ut och förstör dess linjer.
Ford Mustang riktar sig till folk som vill ha mycket bil för pengarna. Ett startpris på cirka 400 tusen och kraft under huven som man aldrig blir trött på. Den här bilen kommer ge dig ett leende på läpparna oavsett om du glider runt i stan eller har kul på motorvägen. För dig som vill attackera landsvägar med millimeterprecision är detta inte bilen för dig. Men för priset finns det inte mycket som kan komma i närhet vad gäller styrka och lättandvänlighet. Frågan är om Mustangen GTs utmanare, Camaron, kan ge ett ännu större leende. Det får du reda på i kommande recension av Honest car reviews!
Tack Upplands Motor för att få köra detta kraftpaket.