Bmw 118d M: diesel och körglädje. Ett recept för katastrof?
När man tänker på bokstaven m så tänker man på benhårda, kurvtacklande bestar där körglädje ligger på absolut förstaplats. En Bmw 1-serie diesel är säkerligen tvärt emot vad m står för, varför har man då bemödat sig med att sätta ett litet m märke på en 118d? Det låter nästan som hädning men man skall inte ta händelserna i förväg, så låt oss göra en ärlig recension av Bmw 118d M.
Utseendet är typiskt 1-serie. Enkla linjer tillsammans med subtila detaljer. Tyvärr är mycket plast, luftintag samt nedre bakre kofångare, vilket trots att den är lägsta modellen i segmentet inte är acceptabelt för en bil av den tyska eliten. Den typiska Bmw-fronten med de två njurarna och angel eyes som enligt oss borde finnas på alla bmws. Framsidan är framträdande med stora gapande luftintag samtidigt som rena linjer får det att inte bli för mycket. De bakre lamporna är enorma och monterade på så sätt att i en stor del av bakluckan kapats bort med direkt följd att du kommer få det svårt att få i något bredare än en flyttbox. Koppla detta med en väldigt hög kant och ryggskottet är ett faktum. 1-serien är en kompaktbil men med den långa, sluttande motorhuven och en till synes låg takhöjd ser bilen mer ut att vara en krympt kombi. Utseendet sticker på så sätt ut väldigt mycket jämfört med vanliga kompaktbilar.
Med m-sportpaketet får man bland annat sportratt, annorlunda sätessömmar och knappar för att ställa in aggressiviteten på bilen. En genomgående gråaktig plast täcker de flesta paneler. Enkel layout på knappar och mätare som varken sticker ut eller gör en besviken. Det välkända Bmws Idrive-system står för gränssnittet och gör menyerna en fröjd att navigera. Skärmen är ganska fult monterat ovanpå instrumentpanelen men levererar vad gäller skärpa och prestanda. Hade gärna önskat en större storlek då flera konkurrenter går till större och mer avancerade skärmar och tekniker. Ratten har få knappar och de knappar som finns är lättanvända. Interiören är allts inget som sticker ut, men det finns det mesta som man skulle behöva i utrustningsväg samtidigt som allt är väldigt lättanvänt och intuitivt. M-paketet lyfter dock inredningen något med sin färgglada sömmar och sportratt.
Det första man märker är hur pass tyst bilen är, En smidig automatlåda och en dieselmotor tillräckligt stark för att utan problem köra om på motorvägar. Man sitter långt ner och stolens sidostöd greppar hårt om ens kropp vilket tillsammans med ett stumt chassi ger självsäkerhet vid lite fortare körning vilket å andra sidan bidrar till en ganska dålig utsikt ur bilen. Det var mer än en gång man blev irriterad när man vände huvudet för att backa och istället såg de enorma bakstolparna. Den begränsande faktorn körglädjemässigt är uppenbart däcken som är på tok för underdimensionerade för någon som helst mer aktiv körning. Och det är lite här som problemet uppstår. En 118d är inte ursprungligen gjord för att ge dig världens adrenalinkick, men den skall ändå ge dig ”mer” än en vanlig 118d. Det är svårt att lägga ribban för vad man skall förvänta sig och om man jämför med de flesta mindre dieselbilar på marknaden så sticker Bmwn ut på ett positivt sätt med rappa reflexer och ett uppmuntrande chassi. Men att jämföra med någon som helst sportig bil är svårt och ärligt talat inte rättvist.
Att kategorisera denna bil är svårt. Är det en extremt rapp småbil eller en på tok för långsam sportbil? Svaret är nog någonstans mitt emellan. Trots en förvånande dieselmotor passar den tyvärr inte bilens sportiga image utan är man ute efter just det lilla extra rekommenderas bensinmotorn. En konstigt utformad baklucka tillsammans med lång motorhuv gör dels så att kabinen är något mindre än konkurrenterna och dels att bilen inte är särskilt praktisk när man till exempel skall handla. Bmw 118d m försöker ge lite av allt i ett dessutom litet paket, tyvärr får man inte det man vill ha och lämnar lite för mycket att önska. Hastighet och körglädje är bra, men så länge huvudfunktionen för en småbil inte är uppfylld spelar de andra fördelarna mindre roll.