Recension av Volkswagen Polo
Att prova snabba bilar är roligt, men man får aldrig glömma att i slutändan är det genomtänkta bilar byggda för att säljas i mass som är största källan av inkomst för bilföretagen. Polon är en av de minsta bilar Volkswagen tillverkar och är definitivt menad att säljas till vem som helst.
Receptet är enkelt. Manuell, bekväm och lättanvänd. Vi har recenserat en del Volkswagens tidigare och varenda en av dem imponerade oss av hur enkla de är. Bilar tillverkade för att användas, inga konstigheter. Problemet som tyvärr uppstått är bilar som blir lika allvarliga som en begravning.
Det är lätt att glömma Polon för dess storlek. En uppenbart ”krympt” version av Golf får oss att ifrågasätta om det över huvud taget går att få plats i bilen. Detta är dock inga problem där alla ytor i bilen utnyttjats till fullo. Däcken är flyttade så långt ut till kanterna vilket gör att interiören öppnas upp. Det finns till och med ett acceptabelt bagageutrymme! Med småbilar kommer oftast en inredning som lämnar mycket att önska vad gäller kvalitet. Polon lider av detta problem även om bilen fått den stora pektumskärmen och, om man lägger till, digital instrumentering. Stora mängder grå plast, ja hela inredningen är faktiskt grå, gör inte bilen särskilt rolig inuti.
Att hitta några stora brister på bilen är svårt. Utseendet är kopierat av alla andra Volkswagens modeller och är inte direkt nytänkande, men det finns inga direkt fula vinklar eller detaljer som drar ner helhetsbetyget. Vilket är förväntat då även Polon använder sig av den kända MQB-plattformen. En plattform som gör det möjligt för såväl Seat, Skoda och flera andra märken inom VAG-koncernen att använda exakt samma grundpelare och på så sätt spara enorma summor pengar. Vilket också är en ganska bra förklaring till varför Polon känns väldigt lik en Golf att köra. Här uppkommer också ett problem. En Polo som växt till sig på senare tid närmar sig nu samma storlek som Golf och känns dessutom som en Golf. Volkswagen skjuter sig i foten genom att tillverka två väldigt lika bilar, hur mycket företaget än gör reklam för att skilja de två modellerna åt.
Låt oss då gå igenom hur bilen är att köra. Fjäderlätt och avkopplad styrning tillsammans med en smidig och förlåtande växellåda gör Polon busenkel att susa igenom snäva gator. Trots den lilla utsidan är komforten hög. Väghålor och farthinder absorberas utan bekymmer. De gamla tiderna då småbilar var så pass vingliga att det kändes som att åka på tivoli är länge förbi.
Polon är vad vi förväntade oss av Volkswagen. En välgjord bil som är så välbyggd att man har svårt att inte bli imponerad. Det ligger ett moln av barsk tyskhet där allt är korrekt, lite tråkigt och dyrt. Man kommer dock aldrig bli besviken över sitt köp och vill man ha en bil som uppfyller allt man kräver en bil skall göra, är detta den rätta bilen.