Hyundai i30 N: kompromisslös smällkaramell

Vad i helv**e var ungefär de första orden som kom ur våra munnar när det visade sig att Hyundai bestämde sig för att attackera den heligaste av snabba kompaktbilar, Golf GTI. Ideliga diskussioner om Hyundai ens skulle göra ord till verklighet tystades fort när vi nu står mitt framför ett babyblått exemplar och frågeställningen är tydlig. Är i30 N verkligen en match för hot-hatchbackeliten?

Låt oss först gå igenom statistiken. En turbomatad 4-cylindare trycker ut 250 hästar genom framhjulen och om man väljer performancepaketet ökar kraften till 275 hk. Startpriset på precis under 300 tusen ligger några tusenlappar under GTI. Michelin har till och med specialtillverkat däcken specifikt för i30 N och allt styrs via en sexväxlad manuell växellåda.

Vi kan redan slänga ut alla teorier om att det är en i30 med några plastdetaljer och lite färgklickar. Utsidan har masserats med grövre luftintag för att kunna tillföra så mycket luft som möjligt till det nya kraftpaketet under huven. Subtila röda detaljer på den främre splittern och den bakre diffusorn får bilen att se lägre ut samtidigt som man tydligt ser att det här inte är en vanlig i30. Framsidan är elegant och enkel samtidigt som baksidan är fylld med lika många veck som en gammal gubbe.

I30 n är helt klart råare än sin rival GTI och tar till alla knep för att tas seriöst. Vad sägs om en bakvinge i rallystuk? Att Hyundai skiter i att de är på ny mark och inte är rädda för att trampa på andras fötter är inte bara uppfriskande. För i en värld där tysta överenskommelser mellan företag är mer regel än undantag kan vi inte annat än välkomna Hyundais jävlar anamma attityd.

Skillnaden mellan en vanlig i30 och en N är förvånansvärt liten om man talar om interiören. De uppenbara skillnaderna är en greppvänlig ratt och sportstolar som går att justera i alla möjliga tänkbara riktningar. Man får till och med svankstöd! Väl tillrättalutad i sätet märker man att hastighetsmätaren går ända upp till 300 och infotainmentskärmen går att ställa in så man får information om exempelvis däcktryck och aktuell g-kraft. En prestandabil för endast 300 tusen måste dock spara in pengar på något sätt och det är uppenbart att interiören fått ta den smällen. Ett evigt gnisslande mellan ett par paneler uppstod när man körde och många knappar kändes lite för plastiga för sitt eget bästa. Dessa småpetitesser blir dock ett minne blott när man lägger i N-läget.

Innan man ens ligger i tankarna på att köpa denna bil bör man veta att i princip alla lägen som inte är eco eller normal är på vanliga vägar och normal körning nästan olidligt hårda. Den hårdheten vrids upp till 11 när man trycker på den en blåa knappen på ratten och bilens N-läge går igång. Du kastas omkring som om du var fast i en torktumlare och gaspedalen blir så känslig att ettans växel bokstavligt talat hade kunnat ersättas med en av och på knapp. Vi älskar det. Inga kompromisser och ingen mesighet. Avgasröret smattrar hårt mellan husväggarna och håret reser sig i nacken när vi rullar ut från Stockholms innerstad en sen fredagskväll. Det är stunder som dessa som kan få vem som helst svag om knäna.

250 hästar är inte våldsamt mycket men ett brutalt vridmoment tillsammans en turbo som går igång högt upp i varvtalet gör att bilen känns som en missil när man planterar högerfoten i mattan. De specialtillverkade Michelindäcken greppar hårt och den benhårda fjädringen ser till att bilen pekar exakt dit du vill. Bilen är framhjulsdriven och risken för att få understyrning för de flesta bilar kommer som ett brev på posten men hur hårt man än pressar i30 N märks inga tendenser av understyrning vilket tyder på ett otroligt välbalanserat chassi. Dessutom styr man allt med en gammal hederlig manuell låda. Känslan blir så mycket mer och trots att automatare är snabbare så finns det inte något bättre än att slänga i växlar för kung och fosterland.

Det här är inte en bil du kommer pendla med. Den är på tok för obekväm och trots sin storlek gör ett stöd precis bakom baksätena det omöjligt att handla något större på IKEA. Du kommer tanka mer än du någonsin gjort tidigare och det kommer vara värt det. För det här är en bil som du njuter att köra varje sekund du spenderar i den.

 

You may also like...