Recension av nya Volkswagen T-Roc GT

Varför ändra på ett vinnande koncept? Du vet den gången du kopierade läxan från din kompis och var tvungen att ändra lite så att läraren inte skulle märka av att det egentligen var en ren kopia? Inte vi heller, men T-Roc ser onekligen ut att vara en Tiguan med ett något modifierat yttre. Om det är ett enkelt och fult knep av Volkswagen för att håva in mer pengar är svårt att avgöra även om de är långt ifrån det enda företaget som använder liknande taktiker, och visst verkar det fungera. Hela plattformar delas mellan bilmärken huller om buller. I denna recension skall vi ta reda på om VW gjort T-Roc tillräckligt annorlunda för att vara värd att köpa.

Låt oss adressera elefanten i rummet. Under skinnet är bilen på alla sätt en Tiguan, och om man skall vara petnoga kör du även en Polo. Du kör till och med en SEAT Ibiza, men du kör även en Audi a3. Vad som egentligen döljer sig under skinnet är en välanpassad och beprövad plattform som finns i mängder av olika fordon i mängder av olika märken vilket bådar gott för kvaliteten. Dessutom skall man inte glömma att Tiguan är en jävligt bra bil och om T-Roc lyckas göra en egen tvist på crossoverkonceptet har vi en klar motståndare till den Subaru Xv vi testade för några veckor sedan.

T-Roc är helt klart den coola kusinen som precis kommit hem från en resa runt jorden. Taket är sänkt och för tankarna tillbaka till gamla hot rods från staterna och om man väljer sin T-Roc i 2-färgslackering förstärks denna detalj ytterligare. Just vår testbil var utrustad i urtypisk Volkswagengrå och fick inte en enda person att lägga blicken på bilen. Den smälter helt enkelt in för bra trots en klart mer vulgär design. Ja vulgär är kanske att ta i men väl tilltagna hjulhus som får bilen att se bred och låg ut vinner helt klart designpoäng hos oss. Grillen är en blandning av nya Passat och Golf R med en stor och öppen grill och framlampor som mycket väl kan vara de snyggaste vi sett på en bil. Även T-Roc har fått plastbehandlingen på alla nedre paneler för att försöka övertyga sin ägare att den faktiskt går att köra på grusväg och inte bara fram och tillbaka från jobbet.

Trots ett brett utseende är bilen rejält mycket kortare än sin tvilling Tiguan. Konstigt nog kunde vi inte (förutom ett något trång baksäte) komma fram till vart all denna krympning skett. Insidan är luftig och som vanligt med Volkswagens inredningar väluttänkt och gedigen. Vi kände såklart igen inredningen från övriga modeller men med en ny och större pekskärm tillsammans med en enorm och anpassningsbar skärm som ersätter hela mätarhuset är inredningen som förvandlad.

Efter att ha nyttjat bilen i alla olika slags miljöer och sammanhang under en vecka kan vi konstatera att Volkswagen kan bilar. Knappar och reglage är intuitiva och om man mot all förmodan inte lyckas lista ut vad saker gör första gången lär man sig ganska snabbt. Den nya skärmen som ersatte vanliga mekaniska siffror och pekare är ett skänk från ovan. Vi var oroliga att den skulle vara långsam eller svårnavigerad men efter några minuters rattande i menyerna visade den vad framtiden faktiskt går för. Vill du ha en karta som täcker hela skärmen och hastigheten vid kanterna? Inga problem. Är den vanliga stilen med varvräknare och hastighetsmätare mer din stil? Inga problem. Vi har aldrig testat en bil med teknik som varit ens i närheten.

Dsg-lådan och sportläget försöker säga körglädje och med en 190 hästar stark bensinare under huven är bilen långt ifrån slö, men för att vara en dsg som vi testat tidigare i skapelser såsom Golf R, som dessutom varit tusen gånger bättre, är T-Rocen oinspirerande långsam. I sportläget är styrningen känslolös och har man inte i manuellt läge är växlingarna lika snabba som Postnord. Ställ bilen i normal eller till och med eco och du har en bil som presterar som vilken crossover som helst. Tyst och bekväm om än något hård fjädring är de stora kännetecknen och vi vill rikta ett särskilt tack till de urbekväma sätena som fått oss på Honest car reviews att känna oss som kungar.

I slutändan är T-Roc en fullständigt kapabel bil som kommer att prestera oavsett väder och vind. Att kalla den prestandaorienterad är lite till att ta i även om motorn gör bilen till en dröm att köra till vardags. Utseendet är definitivt unikt och insidan tillräckligt annorlunda för att kunna skiljas från Tiguan, vi hade dock velat se lite mer vågat från Volkswagen för att verkligen sticka ut bland alla crossovers.

You may also like...