Citroën C4 Cactus: ett stort långfinger åt tradition

Fransmännen kan inte bygga bilar! Detta ordspråk har levt vidare i generationer och är så pass inpräntat att folk faktiskt använder det som en tumregel när man skall handla bil. ”Galenskap!” säger vi och bestämmer oss prompt för att se vad en Citroën faktiskt går för. En billig mellanstor bil med ”krockkuddar” på sidorna och nytänkande design. Det låter väl som något fransmännen skulle göra?

Ja, ”krockkuddar” behöver säkerligen förklaras. För det går i princip inte att komma på något vackrare namn för de gråa plastbitarna som pryder dörrarna. Vackra är de inte men användbarheten är total. Alla de gångerna man svurit åt repan eller bucklan från en oförsiktigt uppslagen dörr är nu ett minne blott och du behöver inte längre dubbelparkera för att skydda din bil mot oförsiktiga barn och stressade föräldrar. Redan nu märks Citroëns tankesätt tydligt. En bil faktiskt gjord för att leva med. För plastbitarna finner man faktiskt runt hela bilen, och även om kuddarna vid både främre och bakre hörn ser ut att göra minimal nytta om man råkar skrapa i en husvägg eller byta färg med en annan bil känns det skönt att någon tänkt till lite extra. Bilen sticker klart ut med smala horisontella framlampor som räknas ihop till totalt 6 lampor om man räknar med dimljusen och ett väldigt runt yttre som inte går att jämföras med något annat bilmärke.

Väl inne i bilen stiger man in i Citroëns galna värld. Här har man försökt uppfinna hjulet och den franska designen (eller låt oss säga knäppheten) lyser igenom. Metall som inte är metall, dubbla handskfack och mängder med formad plast fyller kabinen. Handtagen till dörren böjer och buktar på sig när man använder dem och infotainmentskärmen fylldes med kondens vilket gjorde den i princip omöjlig att se och därmed att använda. Det sistnämnda var svårt att inte nämnas. För vad man måste ha i åtanke är att det här är en bil som är riktigt billig med ett baspris på runt 150 tusen kronor, men det känns som att för det priset borde vi få mer kvalitet för pengarna.

Ett crosscountryliknande utseende med mängder av plast gör att man tror att bilen borde vara hyfsat anpassad för frusna sidovägar, och med en relativt hög markfrigång behöver man inte oroa sig över att skrapa i undersidan i första taget. Tyvärr är bilens stora akilleshäl fjädringen, små hålor i vägen känns som kratrar och på ojämna vägar skakar och rycker bilen så pass mkt att man tror att tänderna skall trilla ur. Detta gäller såklart inte på en vanlig asfalterad väg men vi har kört sportbilar med benhård fjädring som är mer bekväm än Cactusens. Det tog ett tag att komma fram till vart denna bil egentligen passar in, men om man inte behöver plast för att skydda sig mot stockar och stenar passar det kanske bättre för att skydda mot den urbana miljön.

C4 Cactus är ett prima exempel på där design har gått lite för mycket före kvalitet. Insidan försöker vara premium men byggkvaliteten säger tvärt emot. Vi hade gärna sett en enklare inredning och mer fokus på robusthet. Som tur är lanseras en uppdaterad version av C4 våren 2018 och många av de problem vi hittat säger Citroen att de fixat till, så vi hade helt enkelt väntat med att köpa bil i några månader till och testat den nya modellen. Med första modellen visade Citroen deras nya och okonventionella tankesätt, nu behöver de bara förfina konceptet. 

You may also like...