Volkswagen Tiguan GTS:
En Tiguan har tidigare i många ögon sett ut som en Golf som dragit upp kjolen. Även om den är ett onekligen populärt alternativ för Suvar i mellanstorleken har det länge känts som att Tiguan har saknat en egen identitet. Den nya uppdaterade generationen år 2016 visar tydligt att förebilden är Passat men också att den nu ska ge mer av allt. Fullutrustad med GTS paketet, vilket innebär både starkare motor och svulstigare exteriör, försöker Tiguan tas på allvar. Vi ska nu i denna ärliga recension ta reda på om så är fallet.
Volkswagen kan inredningar och den här är inget undantag. Med en uppdaterad skärm som sitter snyggare integrerad i mittkonsolen och ett fåtal knappar precis under går det nästan påstå att bilen är spartansk inredd. Såklart är ratten fylld med knappar och alla reglage för bilens körinställningar vid växelspaken, men de flesta är riktade åt föraren och hjälper på så sätt till att skala av inredningen utan att bli tråkig. Bilens partypiece är dock det fullständigt enorma tvådelade takfönstret och det känns i princip som att köra under bar himmel. Att hitta något grovt fel hos dessa bilar gör man sällan men vissa detaljer kanske inte känns särskilt dåliga, men de ser inte premium ut. Som till exempel luckan till handskfacket eller själva konsolen till hela instrumentbrädan. Visst är det inte en ren lyxbil men betalar man för den absolut bästa utrustningen kanske man blir något besviken.
Att i stora delar kopiera Passatens vuxna och klart mer exklusiva utseende ger ett otroligt lyft samtidigt som den mindre storleken hjälper till att dra åt och strama till bilens yttre. Mottot för GTS-paketet är kort och gott mer av allt, och med en inriktning på sportighet finner vi att underdelen av framspoilern har lackerats om i samma färg som resten av bilen och inte i den grådassiga plast som går att hitta i basmodellen. Grillen har öppnats upp och man ser nu i princip hela kylaraggregatet. Det är förvånansvärt få medel som har tagits till för att uppnå en så pass märkbar förändring och skillnaden är precis rätt för att kunna betraktas som sportigare.
Minimala skärmbreddare kommer inte märkas av någon och utöver fronten är skillnaden inte särskilt stor och det samma gäller aktern. Ett ganska stort avgasrör pryder nu varje kant på bilen och tack vare att de är en del av den bakre kofångaren finns det inget särskilt uppjagande att titta på. Den märka färgen på bilen gör också att många av bilens snygga linjer försvinner in i lacken, men det bör också tilläggas att baken inte på något sätt ser dålig ut. Även om vi gärna hade sett en någon extra plastdetalj som hjälpt till att urskilja en från en ”vanlig” Tiguan.
Vad som gör konceptet minisuv så pass tilltalande och som denna bil verkligen lyckas med är trots den högre körsitsen så är det fortfarande en ”liten” bil. Du behöver aldrig oroa dig för att få plats när du får möte på en smal väg och med just den här plattformen så är bilen så mångsidig som möjligt. Den passar de flesta användningsområden vi kom på även om det kommer bli svårpackat om man skall upp med sin fru och två barn till Åre. Sportbestyckningen hjälper till att skaffa en identitet och skaffa ett uns av känsla, och den är utan tvekan stabil med bra grepp i backen. Den högre markfrigången hjälper verkligen till att få en att känna sig lite mer än andra. Ja, det är ett fult uttryck och ganska tilltaget här men den bättre uppsikten och den extra markfrigången som hjälper till att absorbera upp alla ojämnheter gör under för njutningen av att helt enkelt köra bil.
Motorn är uppenbart fokuset och är en riktig best. Att dra husvagnen och båttrailern hade varit det minsta av problem och får bilen att verkligen vara på tårna. Bilen var så pass ny att det fanns interna strypkoppel för att inte förstöra motorn innan man hunnit bryta in den. Vilket får oss att undra ifall den mängd styrka verkligen behövs eller till och med går att hanteras av bilen själv. Att dra tunga släp är inga problem och du kommer aldrig någonsin ha några bekymmer vid vanlig körning, men om man ger lite mer än normal gas så går den verkligen som en missil. Vilket kommer göra att så småningom kommer man möta en kurva och det med ganska hög hastighet, och med den enorma motorn som tynger ner fronten så tackar vi och tar emot alla hjälpmedel vi kan få.
Vad vi har framför oss är ett prima exempel på en bil som är så bra att den passar de flesta av köpare. En stor motor och ett pris som gör det ifrågasättbart nära något dyrare konkurrenter gör det såklart mer nischat, och för cirka 70 tusen kronor extra. Är den största förändringen motorn och det är svårt att argumentera inköpet när modellerna under redan är så bra.
Vi vill som vanligt tacka Volkswagen Stockholm Akalla för deras hjälpsamhet.