Bmw X5 40d: Massiv snabb lyx designad för storstadskörning
Suvar säljer som aldrig förr och allt fler överger det gamla kombitänket till förmån för en bil som sträcker sig mot skyarna. Bmw var snabba med att haka på trenden och har nu hela sex stycken olika typer och storlekar av denna typ där den absolut största är deras X5 modell. Vilken går att jämföras med Volvo XC90 och Audi Q7. Det här handlar helt enkelt om det största och mest exklusiva som går att få tag på och Bmw skall verkligen få sättas på prov.
Bilens absolut största styrka är insidan. Tack vare sin enorma storlek finns det mängder av utrymme och känslan av att sitta inuti är mäktig, och med extrautrustning såsom utökat läderpaket i en härlig mörk, nästan kolaaktig färg som tillsammans med precis rätt mängd svart och grått har man lyckats hitta en perfekt balans av ljus och färger. Framstolarna är ljusterbara så till den grad att man i princip kan göra om dem till sängar, och när de inte är i sovläge. Lyckas de vara både bekväma och trots att de är så pass stora är de fortfarande tillräckligt stöttande för att förhindra att man åker omkring även om de uppenbart inte är designade för att hålla dig fast vid ”spirited driving”. I princip varje tom yta har fyllts med knappar och reglage utan att det gått till överdrift och tack vare en relativt simpel instrumentbräda bortsett från en till synes utdaterad cd-spelare och luftintag. Som vi inte är helt ense om de är speciella eller lite för unika inte har någon enorm designmiss. Ljudsystemet är helt klart på samma nivå som bland annat Volvos Bang och Olofsen-system, men de flesta högtalarna har täckts med någon form av svart nät och när de är insatta i det kolafärgade skinnet så ser de ganska malplacerade ut. Att sätta dem längre ner mot golvet och på så vis dölja dem hade kanske varit en bättre idé här.
Det är svårt att hitta ett sammanfattande ord som lyckas beskriva hela exteriören på ett bra sätt. Baken är respektingivande och med två riktigt enorma avgasrör och rätt mängd veck i karossen lyckas Bmw med ett både avskalat och enkelt utseende utan att bli tråkig eller tappa karaktär. Något som inte heller går att missta sig från är de enorma luftintagen som blivit fyllda av någon form av grå plast. Om man dessutom tar en liten titt på den elaka storebrodern x50m ser man tydligt att Bmw gjort en fuling och helt enkelt tagit bort detaljer för en lägre modell. Runda lampor sitter malplacerade på fronten och vi finner tyvärr inget enhetligt eller särskilt som fångar ens uppmärksamhet. Såklart finns de unika njurarna som varje Bmw har men allt under dessa är stort, fläskigt och passar inte alls bilens övriga formspråk och det är synd. För en annars stor bil till dimensionerna har man lyckats få att se inte lika massiv ut som de generiska SUV modellerna, vilket är något som uppskattas. För trots att vi nu pratar om det största som finns i denna kategori så vill alla kanske inte ha en bil som skriker ”jag är här!” utan har en mer tillbakadragen och vuxnare attityd.
Trots m-paketet och en dubbelturbomatad motor som får motorer i de flesta sportbilar att skämmas är det här en bil du kör omkring med i fullständig komfort. Man lägger bara i drive, rullar iväg och låter bilen sköta resten. Det börjar närma sig nivåer där vanliga ord som tyst och bekväm inte ger rättvisa åt hur bra bilen faktiskt är. Fjädringen sväljer alla ojämnheter och får åkturen att bli närmast surrealistisk. Ja, m-chassit och de lite biffigare däcken gör att bilen blir något, med betoning på något, mer aktiv och utan att hacka ner på bilens faktiska förmåga att köra snabbt, är det egentligen så långt ifrån sportigt man kan komma. Det går att lägga i aggressivare inställningar i bilens idrive-select om man verkligen vill men vi trivdes mer än väl i komfortläget. Känslan att ratta över två ton bil känns som att man tänjer på fysikens lagar, det borde inte vara så här odramatiskt och enkelt. Det är lätt att säga att man känner sig som kungen på vägen men med denna bil är det ett faktum. Bekvämligheten, prestandan och användbarheten. För sin storlek är resultatet som Bmw lyckats med helt enastående och vi hade i ett hjärtslag tagit denna som åretruntbil.
I tidigare recensioner har vi försökt ställa oss frågan ifall Bmws bilar med m-paket levererar en tillräcklig körkänsla värdig m-märket och har då konstaterat att det är minst sagt en svår uppgift att nå. Som tur är har de lyckats med denna koloss samtidigt som all användbarhet som förväntas i vilken bil som helst är behålld. I och för sig borde detta inte vara en förvåning då en prislapp i det testade utförandet på 900 tusen ställer krav på absolut perfektion i alla avseenden. Är då X5.an tillräckligt perfekt för att vara strået vassare än Volvo XC90? Om man är ute efter en bil med mer köregenskaper är valet enkelt, men om det inte är högsta prioriteten är valet väldigt svårt.