Nya Edge provkörd i Åre








Att SUVar stora som hus ligger Amerikanerna varmt om hjärtat är lika garanterat som att barn älskar godis. Samma sukt för stora bilar finns även i Sverige och när Ford importerade Edge till det lilla landet i nord år 2012 var det mycket på spel. Att få in en premiummodell på den svenska marknaden som kommer stå öga mot öga mot det märke som ligger svenskar närmast hjärtat (Volvo såklart) var vågat, till och med lite galet. Skam den som ger sig och Ford har nu uppdaterat Edge och jag flög till Åre för att testa om den är något för det svenska klimatet.

Åre kanske kräver sin lilla förklaring. Det var nämligen här Ford hade bestämt för att låta journalister från hela Europa klämma och känna på nya Edge. Detta var ett smart drag, för om den klarar av svinkalla Sverige finns det inga tvivel på att den är ”built for(d) tough”, som är Fords slogan för sina pickuper.

Låt oss gå tillbaka till bilen och vad som är nytt och uppdaterat. Fronten har blivit kantigare men samtidigt enklare. Grillen har öppnats upp och den enorma mängd plast har kastats bort. Detta beror dock helt på vilken utrustning du väljer då Vignale (toppversionen) har kromdetaljer om man nu känner för det. Även lamporna är nya och går i stil med det nya designstuket som Focus och Fiesta har. Avgasrören är numera monterade lodrätt vilket jag aldrig sett på någon annan bil. Utöver detta är skillnaderna inte lika tydliga jämfört med fronten. Några extra veck och uppdaterade bakljus märks av om man tittar noggrant och även om skillnaderna inte är särskilt stora är det en välkommen förändring.  

Mycket av insidan går att hitta i Mondeo vilket innebär att interiören har över ett halvt decennium på nacken. Detta är inte nödvändigtvis dåligt. Det är välbyggt och materialvalen håller genomgående hög kvalitet. Något jag störde mig på var mittkonsolen som förde tankarna tillbaka till fel sida av 2010.  Det som är nytt är röda sömmar och ett svart innertak vilket man endast får om man väljer ST-line. Ny teknik som bland annat adaptiv farthållare, ett 1000 W starkt ljudsystem från Bang och Olufsen och parkeringsassistans kommer som standard. Jag försökte även mig på Lane keep assist som hjälper dig att hålla dig i rätt fil, men på snötäckta vägar var det så gott som värdelöst.

Efter att ha testat bilen på både hinder- och isbana var det klart att bilen har faktiska offroadförmågor. Bilen var utrustad med fyrhjulsdrift som under normal körning endast driver på framhjulen för att minska bränsleförbrukningen, och när bilen känner av att framdäcken börjar tappa grepp driver alla fyra hjul för att ta sig fram. Det blir som en extra nivå av säkerhet. Den nya dieselmotorn på 238 hästar får denna tunga koloss att röra på sig förvånansvärt snabbt. Att Ford har valt en diesel med tanke dess historia (om du inte har hört talas om dieselgate råder jag dig att ta reda på det genast) kan tänkas mindre klokt, men man får en styrka tillsammans med en bränsleförbrukning som är svårslagen. Den fenomenala motorn har kopplats ihop med en 8 växlad automat som var allt annat än rapp, dessutom var fjädrarna onödigt hårda under normal körning.        

Ford har försökt få bort den amerikanska känslan som gamla Edge hade. Den nya modellen har nu anpassats för Europa med en sofistikerad design som skiljer sig ordentligt mot konkurrenterna. Hur pass bra den kommer sälja kommer avgöras av priset som inte är bestämt. Den höga standardutrustningsnivån är dock ett väldigt stort argument till att välja just Edge.         

You may also like...