Hyundai tar i från tårna och visar sin mest extrema i30 n någonsin

  • hyundai_i30_n_option_15
  • hyundai_i30_n_option_16
  • hyundai_i30_n_option_17

Den inte så lilla uppstickaren från Korea som drog under mattan på i princip alla konkurrenter. En äkta rival till GTI på alla sätt till ett attraktivt pris. Nu har Hyundai bestämt sig för att vrida upp allt några snäpp till och visade under motormässan i Paris upp i30 n option.

Med 275 hästar har man behållit motorn från i3n performance vilken var mer än tillräcklig. Man har istället ändrat på så lite som 25 detaljer på bilen. Låt oss gå igenom några av dem

Bilen har blivit längre både fram och bak med en extremt lågt sittande splitter i fronten och en aggressiv diffusor där bak. Allt i kolfiber såklart, och om vi känner Hyundai rätt vågar vi svära på att allt är fungerande. Som tur är har bilen klätts med kolfiber på flera andra ställen såsom en fruktansvärt enorm vinge och en unik motorhuv. Motorhuven har inspirerats av Ford GTs insänkningar i huven. Om de hjälper till att ge motorn luft är dock rena spekulationer.

Fälgarna är nu 20 tum stora, superlätta och runt om dessa sitter säkert ett par racingdäck. Den fruktansvärt hårda fjädringen har säkerligen inte blivit mjukare. Inuti är nästan varje panel klädd i svindyr alcantara och det ser ut som att interiören äntligen börjar nå upp i samma klass som Audi och Mercedes. Ja vi sa det, och vi menar det.

Med denna bil försöker Hyundai visa vad man får om man väljer en högpresterande bil. Mycket av delarna på bilen går redan att välja till den ”vanliga” i30 n såsom lättare fälgar och större bromsar. Vi hoppas innerligen att denna bil blir verklighet och kommer till Sverige, och det igår. 

You may also like...