Honda civic: is the least the most?
Det har säkert inte undgått många bilfantaster att Honda tog bilmarknaden med storm när de lanserade sin Type R. Med nästan 310 hästkrafter tog den sig runt Nürburgring på under 8 minuter och till råga på allt är den framhjulsdriven. En fantastisk bedrift. Det återstår dock ett stort problem. Vad skall ersätta denna magnifika skapelse och kommer uppföljaren vara lika bra som föregångaren?
Tyvärr kommer jag inte kunna svara på hela frågan och orsaken till detta är enkel. Type R var en specialverision av den ”vanliga Civicen” med fler hästkrafter, mer vingar, ja mer av allt helt enkelt och i nuläget så finns det ingen motsvarighet med den nya modellen. Så varför ställde jag den ovanstående frågan från första början då? Det är ju som att jämföra paprika med chili. Jo, med det nya utseendet så är chansen stor att man skulle tro att det inte är en standard Civic. För det är faktiskt utseendet som är det mest positiva med den här bilen. Vissa människor kommer gillar den, andra kommer hata den, men för mig är det ett stort steg framåt i termer av design. Bilen har fått ett modernt och sportigt utseende som fick många trafikanter att vrida på huvudet.
Med Executive premium-paketet kostar bilen som testades runt 70 tusen kronor mer än basmodellen som kostar 182 tusen kronor. Det är nästan en helt ny Dacia Sandero. Mängden utrustning är så stor och varierande att för min del hade jag tagit en billigare version, men om man nu måste ha glastak så kommer man tyvärr inte undan med en mycket billigare modell. Om du klickar i Executive-paketet vilket är det billigaste paketet som ger glastak, kommer du betala hela 60 tusen kronor mer än baspriset. Att kunna välja efter sina egna önskemål är något som tydligt saknas.
När man sätter sig i bilen känner man direkt att fokus ligger på sportighet. Man sitter lågt, sätet kramar åt en och instrumentpanelen med blandning av både digitalt och analogt ger en klart aggressiv känsla. Med ett knapptryck vaknar motorn till liv och trots sin något lilla volym på 1 liter så är motorns karaktär väldigt pigg. Ljudet är sportigt och påminner i vissa fal om en sexcylindrig motor. Det är värt att nämna att det finns två motorer att välja mellan och den större motorn pumpar ut hela 182 hästkrafter vilket jag hade valt. Dels för att jag är ung och inte kan få nog av kraft och dels för att den lilla motorn inte riktigt når upp till den sportiga image som bilen försöker skapa. Visst, accelerationen i ettan och tvåan är kvick men att köra om på motorväg borde kännas enklare med tanke på att man sitter i en sportig bil.
Snöoväder och sommardäck är ingen bra kondition och under testet kunde tyvärr inte bilens väghållning testas i så stor utsträckning som var önskat. Ett ytterligare test för att kunna avgöra ifall bilen verkligen är så sportig som utsidan försöker få mig att tro måste göras.
Avslutningsvis kan man även här säga att frågan som jag försökte svara på endast är halvt besvarad. Både utseendet och insidan får ett solklart ja från mig, men när man håller på att bygga sin nya bil. Klicka i den större motorn och välj en utrustningsnivå som inte ger dig tusen extra onödiga saker bara för att du ville ha glastak. Det bör också tilläggas att Honda har lanserat en prototyp av den nya Type R så för er som vill ha det värsta råder jag er att hålla er i tyglarna tills hösten.
Tack Holmgrens Bil för provkörningen!