Ford Focus: uppstickaren
Ford har tidigare fokuserat på bilar för folket, men på senare tid har man försökt vända denna trend mot mer exklusiva bilar. Exempelvis kostar en Mondeo nu i standardutförande hela 287 tusen jämfört med runt 200 tusen vid millennieskiftet. Ford har också gjort ett intressant storleksval med Focusen. Vad som tidigare var en småbil, är nu en halvkombi och man kan till och med få sin focus som kombiversion. Storleksmässigt är denna nästan som en Mondeo. Men avsevärt mycket billigare. Vad har Ford gjort för att få Focusen så billig och genom detta gått miste om kvalitet?
Jag går direkt till det som stör mig mest. Utseendet. Grillen ser ut som en billig kopia av Aston Martin och akterpartiet har jag svårt att sätta ord på, vackert är det däremot inte. Framlamporna ger som tur är ett visst lyft men bilen tar inte hem några designpris enligt mig.
Med blåa mätare, tydlig om än tråkig display innehållsmässigt och allmänt genomtänkt design är insidan en fröjd att sitta i, om man inte sitter bak det vill säga. Trots sin till synes stora utsida är förarstolens baksida utformad på så sätt att ens knän har väldigt lite plats att röra sig på. Kombinera detta med en väldigt upprätt sittposition blir bensträckarpauserna på långresan ett faktum. Insidan får blandat betyg. En inredning som är modern utan att bli för skrikig tillsammans med ett infotainmentsystem som är simpelt och lätt att använda ger stora pluspoäng. Dålig baksäteskomfort för längre människor drar dock ner på helhetsbetyget.
Den här bilens starka sida är körkänslan. Med en pigg automatväxellåda som även har ett sportläge där man själv växlar upp eller ner med ett enkelt knapptryck på sidan av växelspaken samt en välavvägd styrning känns bilen faktiskt rolig att köra. Att attackera landsvägar är långt ifrån bilens syfte och bekvämlighetszon, men om man har bråttom till jobbet så kommer man med största sannolikhet hinna. Något värt att nämna är att otroligt lite ljud från omgivningen kommer in. När man sitter bakom ratten känns det verkligen att man sitter i en välgjord bil.
Trots sitt mindre attraktiva utseende döljer en bil som är enkel, tyst och responsiv när det behövs, och med tanke på de enorma steg Ford tagit sedan sekelskiftet så hade det inte förvånat mig att de har möjlighet att utmana premiumsegmentet i framtiden.
Tack Upplands Motor för väldigt trevligt bemötande och utmärkt service!