Ford Focus RS: manuellt adrenalin
350 hästkrafter, manuell växellåda, fyrhjulsdrift och driftmode. Ford är djärva. Väldigt djärva. Att lansera nästa generations RS med manuell låda. Galenskap! Motståndarna kör med blixtsnabba automatväxellådor och konkurrensen om vem som har den bästa hot-hatchbacken är stenhård. Är nya Focus RS tillräckligt galen för att ta upp kampen mot den tyska eliten?
Som namnet låter är Focus RS inte en egen modell, utan är ett paket man kan välja till. Ett runt 200 tusen dyrt paket. Detta går dock inte att jämföra med att välja en större motor eller växellåda. Man får en helt annorlunda bil som inte går att jämföra med en standard Focus. Jag börjar med det man kan se.
Två avloppsrör till pipor, en fläskig vinge och en front som påminner om ett fighterjetplan får bilen att se ut som att den hör hemma på banan. En klart aggressiv look som kanske inte tilltalar alla, men som definitivt gör märke av sig gör att bilen har lyckats slita av sig standardfocusens tråkiga utseende och vrida upp det till elva. Det går inte undgå att se att det här är en bil som menar allvar. (med något alldeles extra)
Inuti är det mesta typiskt Focus. Sånär som på extra mätare för oljetemperatur, laddtryck samt det viktigaste av allt, en knapp som transformerar bilen till ett exploderande monster. Nu överdriver jag såklart men låt mig förklara. De finns en knapp bredvid växelspaken som ändrar bilens köregenskaper och det finns 4 olika lägen. Normal, sport, track och drift. Då drifting är det sämsta alternativet för att förlänga livslängden på sina däck så beslöts det snabbt att de tre övriga lägena var de som skulle testas. Med normal så beter sig bilen som det låter, men det bör nämnas att för dig som är pensionär och är ute efter en snabb sportbil. Då är detta inte rätt bil. För mig och säkert allas inre barn är denna underbar att köra. Otroligt mycket respons från ratten. Bilen pekar dit man vill och den sitter som klistrad på marken. Med sport blir dämpningen hårdare, avgasljudet något vassare och bilen känns om än mer som en renodlad sportbil. Det är dock i track som magin släpps lös. Det är här explosionerna jag nämnde tidigare kommer in. För när man släpper gasen när man är över 3 till 4 tusen varv kommer det smällar från avgasröret. Vad som tidigare var en relativt ”lugn” snabb bil är nu en exploderande galning. Den attackerar kurvor som det inte finns någon morgondag. Bilen understyr inte vilket är vanligt för fyrhjulsdrivna bilar (jag tittar på er Audi) utan den är bara helt fantastisk. Med den manuella lådan blir den råa känslan om möjligt ännu större. Bilen känns mekanisk och med de elektroniska hjälpmedlena känner jag mig bara som en bättre förare.
Trots sin extrema prestanda är det fortfarande en Focus med plats för fem och plats för att lägga sina påsar efter storhandlingen. Om man håller sig till normal-läget och ligger under 3 tusen varv så är det inga som helst problem att använda denna till vardags. Kopplingen är lättanvänd och växellådan är inte svårarbetad.
Med den nya RS har Ford höjt ribban för hur bra en hot-hatch skall prestera. Den nyutvecklade fyrhjulsdriften ger enormt grepp och med den manuella lådan är detta så nära ren körglädje som möjligt. Inredningen påminner lite väl mycket om en standard Focus, men för denna prisklass så kan man inte begära mycket mer.
Tack Upplands Motor för möjligheten att få recensera detta lyckopiller!