Mercedes C220: ”Budgetlyx”

När man hör ordet lyxbilar tänker man instinktivt på Mercedes och S klass. Bilar stora som hus och med ett pris som matchar, men hur bra är en vanlig c klass med lite extrautrustning? Har man tummat på kvaliteten och lyxen? Instinktivt måste svaret såklart vara ja. Det finns ju en anledning att en c klass kostar så lite och en s klass så mycket. Tyvärr är svaret inte så lätt. När man köper en Mercedes så måste en viss standard upprätthållas och jag ska nu komma fram till om Mercedes C220 håller måttet.

Att ställa sig framför denna bil ger en känsla av respekt. Fronten är fylld med enorma luftintag, en skarp framläpp och ett handstort mercedesemblem som blänger en i ögonen. En syn som skulle få vem som helst i vänsterfilen att skyndsamt dra sig åt höger. Denna känsla av respekt försvinner dock när man får se baken på bilen. Mjuka former som inte följer designtemat där fram tillsammans med fejkade avgasändar gör att känslan av premium var något avsaknad.

Varje knapp och reglage inuti ser nästan ut att ha utformats mer för design än funktion och med de metallfärgade plastknapparna och metallknapparna som gränsar av det svarta känns det som att man sitter i en dyr kostym. Den här bilen var även utrustad med ett så kallat Burmeister surround system som enligt mig är ett av de snyggaste i en bil jag sett. Inredningsmässigt är det mesta trots stor fokus på design, dessutom väldigt lätt att använda. Dock finns det ett stort men. Om man nu lagt ner så mycket tid på inredningen. Varför har man då använt en skärm som ser ut som en surfplatta från 2010? Här har man dessutom valt ett rattreglage och en styrplatta för att kunna navigera en skärm som inte alls är i fas med det man gör med händerna. Animeringarna är snygga men den stora mängd undermenyer som kan vara väldigt röriga och desorienterande gjorde att uppförsbacken för att lära sig systemet kände ganska lång. Man känner här att designen tyvärr har gått framför användarvänligheten. Det är synd och skam att det i princip ”bara” är skärmen som är negativt med interiören. För en bil i denna kaliber vill man att allt flyter på och innehåller det senaste inom teknik. Jag vet att det kanske kan låta mycket begärt för en c-klass, men för en bil som i standardutförande ligger på snudd under 400 tusen finns inga bortförklaringar när bilar för 100 tusen mindre har avsevärt mer lättanvänd och smidigare teknik.

Det är dock när man lägger i drive på den rattstångsmonterade växelspaken, det är bokstavligt talat en enkel plastspak som sticker ut bakom ratten, som man förstår vad man lagt pengarna på. Med dubbelglas hör man i princip ingenting från omvärlden och i komfortläget är det här en uppenbar autobahnkryssare. Jag hade dock haft i sportläget då komfort var lite väl båtliknande då lutningen i kurvor blev ett faktum. I sportläget var bilen fortfarande otroligt bekväm men med en märkvärd ökning i stabilitet som jag kände minskade risken för eventuell åksjuka. Dessutom kunde man lägga i sport+ och säkerheten som förare i kurvor ökade avsevärt. Missförstå mig inte, det är fortfarande en stor och tung bil och trots en ökad tyngd i styrningen så är ger styrningen, som i så många moderna bilar, i princip ingen feedback. Vad som förvånar mig mest är hur lätt bilen är att köra. Allt sker så enkelt och smidigt så att kalla bilen lättkörd är en underdrift.

C-klassen ger mig lite blandade känslor. Den briljerar på många sätt samtidigt som man hittar saker som Mercedes uppenbart glömt uppdatera samtidigt som konkurrenterna har sprungit förbi, men det går inte att bortse från att till exempel en Golf har en så mycket mer lättanvänd skärm vilket i dagens tekniktunga samhälle får allt större betydelse. Är man dock inte teknikfantast och bara vill ha en bil som kommer leverera otrolig långfärdsprestanda och pondus så är Mercedes C220 en bil värd att ta en titt på.

Tack Upplands Motor för bra bemötande och service.

You may also like...