Första intrycket – Volvo XC40 R-design

  • IMG_4550 (2)
  • IMG_4551 (2)
  • IMG_4554 (2)
  • IMG_4566 (2)
  • IMG_4567 (2)
  • IMG_4569 (2)
  • IMG_4570 (2)
  • IMG_4573 (2)
  • IMG_4578 (2)
  • IMG_4585 (2)
  • IMG_4591 (2)

Volvo XC40 blev årets bil 2018. En enorm bedrift. Modellen säljer som smör och sticker ut rejält i segmentet av ”små” SUVar. Lever XC40 upp till hypen? Det skall jag ta reda på.

Bilen är kantig och kaxig och det första jag märkte av var helt klart den höga markfrigången och den långa och platta motorhuven. Den typiska grillen som pryder alla nya modeller från Volvo finns även här, men jag vågar påstå att grillen passar bäst på just XC40n. Aktern ser dock ut att hämtats direkt från gamla V40 vilket jag är lite ifrågasättande av, inte särskilt nytänkande.  

Insidan pryds av läder och såklart finns även den välkända skärmen. Ja, majoriteten kommer man känna igen om man suttit i Volvos nyare modeller. Snyggt, avskalat och placerat precis rätt. Med XC40 har man gjort ett försök att sticka ut med förändringar som till exempel annorlunda dörrhandtag och dekorinlägg. Skillnaderna mellan de olika modellerna är egentligen minimala och det går nästan att kalla Volvo som fantasilösa, men som bilägare kommer du aldrig någonsin tänka på detta.

Med sportchassi och fjädrar som blivit sänkta och styvare fanns hopp om en bil som är rolig att köra. Volvo pratar om dynamiska köregenskaper och att XC40 är en upplevelse att köra. Det krävdes inte mer än lite raskare kurvtagning i rondeller för att konstatera att bilen lutar lika mycket som en båt i oväder. Ratten gick att styra med ett finger och återkopplingen till föraren skulle definitivt inte kunna jämföras med ordet dynamisk. Det här är istället en kapabel och bekväm bil att swischa igenom både stad och motorväg.

T5-motorn är mer än tillräcklig men vridmomentet som behövs för att röra på 2.2 ton, ja bilen väger faktiskt så mycket, saknas. Ett tips är att satsa på en diesel, eller varför inte tänka på miljön och ta steget in i framtiden med en hybrid, om det nu vore ett alternativ. Volvo jobbar på det.   

En viktig faktor är även priset som i den maxutrustade versionen (den bil som testades) hamnar under 500 tusen, vilket man får en välutrustad XC60 för.

Att köpa en XC40 endast för köregenskaperna är dumt. Att köpa den för det tuffa utseendet och för att vara en av de säkraste bilarna i världen är bättre, givet att man har tillräckligt djupa fickor.

You may also like...