McLaren Speedtail – Klassiska proportioner

  • YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1NDY5NzE7czoxOiJ3IjtpOjEwMjA7czoxOiJoIjtpOjI4MjtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImIzZmFmOGJjYjg1YTkwMDRjZmI5ZDE1NjhkNmY1OTkwMGY0Y2ZkZGMiO30=
  • YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1NDY5Nzg7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjBiYzFmNmFlNjEzZDBhMWIxYWZlMjZhMjIxMTg0ODVjYzgzY2U5NTMiO30=
  • YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1NDY5NzM7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjhlOGI0YjVlMjZmZmY4Y2UzMzlkNjc4NGNjODg0MWI0ZTAxMDk1OTciO30=
  • YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1NDY5ODc7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImE2OTFhMDU3M2I0OWMyOGI1MWU0YWY1MThjMThlNGRlYWYxNTI1ZDkiO30=
  • YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1NDY5ODE7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjY1MzEwNTZkOWJjNjFkMWE5N2EzM2M3N2M2NGU3NzIzYmFkOGVlODgiO30=
  • YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1NDY5ODg7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjA0NGVjZWRlNzI3NGJjYjU4M2Y2YTc2MzVkZmQxMjY3NWFlNjU4OGEiO30=
  • YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1NDY5ODI7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjM3ZDJiNjVmNDA4NTE1NjVmMWNlMDc4NGNmMThlMTMzZjUyOTVjMmYiO30=
  • YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1NDY5ODk7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjU2NTUzNzhkZWZmMjI4NzQ0MDlkZjZlMWIyZjdkMjhmZTUyMjNiZDIiO30=
  • YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1NDY5ODU7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImNjZWM2ODUyNTY3YmYzMWZlMzQxOTY0NjlkMGMwMzU1YzhkZmIzYjgiO30=
  • YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1NDY5OTE7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjU0MzAzZGNkNTg1ZDY2NTkwZjVjOWZiNjY3ZTAyZDQ1Nzg5MmU3ODIiO30=

Alla 106 modeller är redan sålda och är byggda för en sak. Fart. Jämfört med McLaren Senna som är byggd med fokus på downforce, och har troligtvis den största vingen i världen, är Speedtail lång och utdragen. Perfekt för att göra så lite luftmotstånd som möjligt, med andra ord en bil som jagar toppfarter.

Med en monocoque i kolfiber så har man lyckats begränsa Speedtails vikt till 1430 kilo. Detta är en stor bedrift då bilen är 5,14 meter lång. Vad för maskineri är inte avslöjat men McLaren nämner att den totala effekten kommer vara 1050 hk vilket hintar om att det kommer handla om ett hybridsystem. Gissningsvis något i stil med McLaren P1. Med låg vikt och hög effekt kommer såklart fruktansvärd prestanda och med en 0-300-0 på 12,8 sekunder kan det mycket väl utmana Koenigsegg Agera RS som gjorde 0-400-0 på 33,29 sekunder.

All information om denna bil är på snudd till ofattbar och då är det ”snällt” att man byggt en bil som för tankarna till gamla strömlinjeformade racingbilar. Även om färgen gör att Speedtail utan tvekan går att jämföras med Koenigsegg Regera är det lätt att urskilja skillnaderna.

Om exteriören får en att tänka tillbaks får interiören en att tänka på moderna fighterjetplan. Förarsätet är placerat i mitten och nästan varje knapp har blivit ersatt av skärmar. Till och med sidobackspeglarna har blivit ersatta av kameror. Helt klart en av de mest futuristiska interiörer jag sett på länge.

Om inte allt ovanför vore nog kommer varje bil vara specialanpassad för varje kunds individuella önskemål, så om man vill ha en chockrosa Speedtail är det inga problem. 

You may also like...