Volkswagen Golf R

Uppdaterad, snabbare och smartare. Golf R. Den mest användbara av alla hot hatches har nu fått en liten, men förhoppningsvis betydelsefull uppdatering. Vi har recenserat Golf R tidigare och blev förvånade över hur pass lugn bilen var att köra till vardags. Fjädringen skakade inte ur tänderna och yttret drog till sig lika många blickar som en Volvo V70. Det är kanske inte konstigt att allt fler av denna modell syns på vägarna. Folk vill helt enkelt ha en bil som det är lite pulver i utan att få skäll från frugan för att den är för pojkaktig.

Lackad i färgen Lapiz Blue Metallic är vi eniga om detta är den ultimata färgen för Golf R. Tillsammans med detaljer i blank svart blir kontrasterna tillräckliga för att lyckas urskilja en grövre främre spoiler och en fläskigare bak. Att säga fläskigare är kanske i överkant men jämfört med standardmodellen är det som att spetsa mellanmjölk med Tabasko. Fyra silvriga avgasrör pryder akterspegeln och är egentligen en av de få urskiljbara detaljerna som tyder på att denna bil är något mer än en vanlig Golf.

Uppdateringarna som vi hintade om tidigare har inte synts till än, men vi har förhoppningsvis lite mer tur inuti, och visst finner vi en del förändringar. Som i lillebrodern Polon har instrumentbrädam nu blivit digital. Denna finns i de flesta större och dyrare modeller och är en ren fullträff oavsett vilken bil den sitter i. Tack vare denna uppdatering har även många knappar försvunnit och de som finns kvar hanterar i stort sett endast temperatur. Hur man kan behöva tre vridreglage övergår dock vårt fulla förstånd.

Med en ökning på 10 hästar och 50 newtonmeter i vridmoment är förändringen inte enorm. Ärligt talat hade vi svårt att märka någon som helst skillnad i acceleration och kurvtagningsförmåga. Visst har bilen blivit snabbare. 0.3 sekunder har kapats från 0-100, men är du inte Michael Schumacher är det nästan omöjligt att märka av någon skillnad. Växellådan har nu fått 7 växlar jämfört med de 6 som fanns innan och hjälper till att få ner varvtalen vid normal körning. Volkswagen själva påstår att det går att snitta 7.1 L/100 km och om man har världens tålamod är det kanske möjligt, men bilen är på tok för inbjudande för att köra lugnt.

Golf R är en ulv i fårakläder och håller jämt tempo med det mesta som finns ute på vägarna. Som vi skrev tidigare är inte fjädringen benknäckande hård. Trots detta hanterar bilen varje kurva med finess. Kraften och väghållningen ligger i perfekt harmoni och bilen svarar på det man gör med ratten. På gränsen märker man dock tydligt att den begränsande faktorn är just däcken. Som tur är hjälper fyrhjulsdriften till att hålla allt i schack och tack vare DSG-lådan (automatväxellåda med paddlar bakom ratten) har man båda händerna på ratten hela tiden. Ett paket som är för bra för att bortse ifrån.

Uppdaterade Golf R har förfinats ytterligare och gjort ett redan eftertraktat paket till att bli oemotståndligt. Bilen är långt ifrån lika galen som andra märken i denna klass, men Golf R har hittat sin marknad med sitt enkla koncept och tilltalande användbarhet. 

You may also like...