Recension av Mercedes c43 Amg

En äkta Amg-modell, fast ändå inte. De flesta känner säkert till de maffiga v8.orna med ett ljud som liknar vrålande muskelbilar från staterna. Jämförelsen har gjorts otaliga gånger och håller än idag, men det finns mindre maffiga modeller i Mercedes utbud där Amg blodet flyter precis lika starkt. Många känner dock inte riktigt till dessa då störst är ju alltid bäst. Vi tror dock lite annorlunda och tar en djupdykning i vad vi tror är Mercedes mest underskattade ”sportbil”.

Cabriolet är underbart under sommaren med vinden i håret och solen i nacken. Tyvärr har många cabrioleter tyg- istället för plåttak vilket är lika snyggt som en stor finne i pannan vilket även denna lider av. Förutom märkena på aktern hade det varit svårt att veta vad för krutpaket man har framför sig. C klassens utseende har vi diskuterat tidigare och modellen börjar få några år på nacken. Som tur är har man med c43 gett modellen en välbehövd facelift. Den klassiska c-klassen har förfinats och gjorts något grövre utan att dra särskilt många blickar till sig. Bilen går med andra ord utan problem under radarn. Fetare luftintag och ett gediget avgasrör skvallrar dock om att den här bilen har lite pulver under huven.

Det är lätt att klaga på en möjligtvis utdaterad interiör. Stora och klumpiga analoga mätare ger ett intryck av att tekniken inte är i den nivån den kan och borde vara. Kvaliteten, som vanligt är extremt hög med en stor fokus på design och material. Röda sömmar på i princip alla ytor och givmild användning av metall får en verkligen att känna sig speciell. Det extrautrustade högtalarsystemet sätter pricken över i.et, men det går inte att blunda för avsaknad av spjutspetsteknik och finess. Vi har hittat den i alla andra Mercedes och kan nästan garantera att vi snart borde hitta den här med.

Ett ljud likt åskan vid uppväxlingar ekar genom skogarna. Bilen är rapp, tung och greppar otroligt väl. Bakhjulen jobbar hårt för att hålla de 360 hästkrafterna i skack samtidigt som växlarna avfyras likt pistolskott. Växellådan är blixtsnabb när man behöver det och i manuellt läge är bilen ljuvlig att köra. Det är inget snack om att bilen är värdig ett Amg-märke.

Allt är dock inte bara fart och fläng. Det spelar ingen roll hur pass snabb och potent bilen är om den inte är lika lättkörd och sofistikerad som en Mercedes ska vara, och visst är så fallet även här. Lägg växellådan i drive och körläget i komfort, eller varför inte eco, och åk iväg i fullständig bekvämlighet. Det är lätt att en bil blir olidligt hård när den skall bli ”sportigare” men c43 bevisar att man inte behöver sitta som på stenar för att ha en potent och snabb bil.

Det tog ett tag för att faktiskt inse hur pass bra denna bil är. Välbalanserad och lätthanterlig, men biter till ordentligt när man rullar på. Kvaliteten är i klass med det bästa som finns där ute och får oss på riktigt att ifrågasätta behovet av en c63 i termer av körglädje. Mercedes har gjort en fullträff med denna bil. Skippa bara tygtaket och vi hade köpt den på ett ögonblick.

You may also like...