Recension av nya Mercedes A 200

A klassen var i ett stort behov av uppfräschning då burkighet är något som Mercedes inte vill bli förknippade med.

Skillnaderna mellan den nya och den gamla generationen är markanta. Mycket av designen är hämtad från de större modellerna och bilen ser vuxnare ut utan att bli för komplicerad. Bilen har vuxit och blivit några centimeter längre vilket också gynnat bagagerummet som ökat några liter.

Utsidan har stramats åt ordentligt och tillsammans med den stora grillen är bilen faktiskt väldigt enkel. CLS 450 som vi recenserade förra veckan hade samma problem som den nya a klassen med en för rund och tråkig bakända, men det verkar vara blandade åsikter om detta så vi skall inte ge Mercedes för mycket skit för det.

Bilen är som förväntat sprängfylld med teknik. Det så kallade MBUX, som finns i flera andra modeller, har även sipprat ner i denna. Enkelt förklarat finns det två skärmar med en skärm framför föraren som ersätter alla mätare och en skärm i mitten av instrumentpanelen (som hos alla andra bilar). Mercedes själva kallar det för ”widescreen-cockpit” och tanken är att det mesta skall gå att konfigurera och styra med både pekkomandon och röststyrning. Vi hann dock inte testa det sistnämnda och ärligt talat är behovet av röststyrning inte enormt när de mest använda funktionerna styrs med vanliga knappar. Något som vi uppskattar helhjärtat.

Nu till priset som startar på smärta 270 tusen kronor. Med detta pris får du förvånande nog mycket standardutrustning med det mesta i säkerhetsteknik. Vad sägs om active lane assist där bilen själv skall kunna byta fil genom att röra blinkersknappen, adaptiv farthållare som anpassar hastigheten inför rondeller och kurvor samt autobromsfunktion som skall kunna känna igen cyklister och fotgängare?

Det största klagomålet på den föregående modellen var en otrolig burkighet. Vi har kört GLA45 där just GLA skall vara mjukare än A klassen och kan konstatera att i regnar och på motorväg gick det knappt att höra varandra. Så illa var det, men som tur är har detta problem raderats. En bil är i och för sig aldrig fri från kvalitetsbekymmer och den nya a klassen är inget undantag. Vissa paneler var av fruktansvärd kvalitet. Jämförbart med en Corolla från 90-talet. Vi låter kanske lite aggressiva, men jämfört med en Golf som är flera tiotusenlappar billigare som dessutom har en högre generell kvalitet på interiören, är det svårt att inte höja på ögonbrynen.

Egentligen hade vi kunnat prata om interiören hur länge som helst med dess fokus på teknik. Fast det är minst lika viktigt att veta hur bilen är att köra. Bilen är låg och med paddlar bakom ratten kan man ha riktigt kul, och det med den minsta motorn! I automatläget och vid normal körning åker man bekvämt även om man sitter lite väl lågt vilket kan bli ganska tröttande efter många timmar bakom ratten.

A klass har äntligen kommit upp i en nivå av teknik värd en Mercedes. Priset är högt och extrautrustad är det inga problem att komma upp i över 300 tusen, vilket är väldigt mycket pengar för en bil som inte är direkt prestandaorienterad. Detta är i och för sig jämförbart med de andra premiummärkena där vi nästan vågar påstå att Mercedes är ledande inom.

You may also like...