Recension av nya Ford Focus i Nice

Att förbättra småsaker på en redan existerande modell och kalla den ny har och kommer göras av bilföretag världen över. Det är dock sällan man börjar om på nytt med ett tomt papper, men ingenjörerna på Ford bestämde sig för att utmana sig själva och tillverka en riktigt vass bil. Vi kanske äntligen har en bil som genuint kan utmana Volkswagen Golf och det till ett mindre pris, men för att ta reda på om det är möjligt flög vi ner till Nice på Fords presslansering av Focus.

Den enorma grillen som i princip alla förknippar med Aston Martin är behållen och visst går det att se att det är en Focus, men det är inte mycket som går att jämföra med den gamla modellen. Över 90 procent av alla delar är helt nya sånär som på några skruvar och muttrar. Fler veck och fler detaljer än förra generationen ger den nya ett lyft utan att se för plottrig ut. Vi skulle nästan kunna påstå att utsidan är en fullträff, men det är en klart mer tuffare exteriör och vi är inte helt hundra på om den är tillräckligt lättsmält för folket.

Väl inne i bilen är det mycket utrymme och gott om plats både i baksätet och till taket. Detta på grund av att bilen både är längre och lägre, samtidigt som takhöjden behållits vilket ger en otrolig rymd. Under presentationen av bilen tryckte Ford starkt på att man försökt skapa en social yta, och genom att flytta armstödet längre bak och sänka växellådstunneln har man lyckats öppna upp inredningen ytterligare. Dessutom har man rensat upp på instrumentbrädan. Det mesta är kontrollerat av en uppdaterad skärm som sticker ut från instrumentbrädan, tyvärr något slö och svårnavigerad. Samtidigt som det viktigaste såsom luftkonditioneringen och kommandon som play och paus har fått dedikerade knappar, vilket är ett välkommet inslag mot en industri som går mot allt mer digitalisering. Att sätta allt i skärmen gör det inte alltid enklare!

Vägarna som slingrade sig upp med bergen runt Nice var utmärkta för att ta reda på eventuella brister i chassi och motor. Vi testade flera olika modeller med både den 1.0 och 1,5 liter stora 3 cylindriga bensinarn och dieselmotorn på 1.5 liter. Alla kom standard med cylinderdeaktivering! Alla motorer fungerade felfritt under normal körning och trots mycket uppförsbackar och kurvor som är värdelöst för bränslekonsumtion lyckades vi snitta 0.8 liter milen utan att vara allt för försiktiga med gasen. Å andra sidan är det inte vad man gör när man har slingrande vägar till hands, och det var på just på dessa vägar som de mindre motorerna började göra sig påminda. Mycket vridmoment som kommer högt upp i varvtalet för att sedan dö ut lika fort som det kom lämnade mycket att önska.

Nya Ford Focus är en jävligt bra bil som med ett startpris på runt 180 tusen gör att bilar som Volkswagen Golf borde se sig för. Att bygga en bil från grunden är inte lätt, men Ford har verkligen gett sig fan på att lyckas och vi är nästan övertygade om att det här är en framtida klassiker.

 

You may also like...