Recension av nya Subaru XV

Ännu en crossover är det första man kanske tänker på när Subaru lanserade XV för fem år sedan, men en ny uppdatering tyder på att XV kanske har gjort sitt för att bli djurens konung i crossoverdjungeln. Frågan är bara hur.

Ja, vi kan först backa lite med en enkel förklaring till den där djungeln. De så kallade cross-overs och mindre suvar säljer som smör i varmt solsken här i Sverige. I princip varenda biltillverkare har minst en modell som uppfyller kraven på en halvstor och bekväm bil som gärna ska göra allt och lite till. Man kan redan nu förstå att kraven är oändligt många vilket gjort att varje märke tagit sin approach till vad de tycker en cross-over skall leverera. Med andra ord finns det lika många bilar som det finns köpare.

Låt oss redan adressera elefanten i rummet. Alla Subarus modeller har tidigare haft en design som går att känna igen tillbaks från tiden innan vi på Honest Car Reviews ens var födda. Visst, att hålla på en väl fungerande design kan framkalla nostalgiska känslor och hos märken som Porsche är det svincoolt. Men för en bruksbil kan man inte annat än tänka på en konstant gubbig aura som omfamnar Subarus äldre modeller, här har de med nya XV lyckats tvätta bort den stämpeln helt och hållet.

Hög som ett höghus med plastdetaljer som skriker ta mig till närmsta grusväg och en bakända som inte riktigt vet vad den vill vara. Fullträff är väl till att ta i men beroende på färgval hade bilen utan problem kunnat falla både adrenalinjunkies och flerbarnsfamiljer i smaken. XVn har en design som lyckas sticka ut bland de flesta crossovers utan att tappa sin identitet som Subaru.

Med summitpaketet (topputrustningen) får man läderklädsel med färgglada orangea sömmar som löper genom hela interiören och ger verkligen liv i den annars mörka insidan. Bara ratten borde få en egen hyllning där man lyckats få in många funktioner utan att tappa någon som helst tydlighet i vad knappar och reglage faktiskt gör. Hela tre skärmar finns i bilen och alla ger olika information till föraren, vilket är smidigt då mängden tid man spenderar från vägen genom att ratta och trycka på skärmar för att få rätt informationen minimeras. Det som imponerar mest är dock kvaliteten. På 330 tusen svenska kronor vågar vi nästan påstå att den är par med många tyskar. Visst, instrumentpanelen är inte den vackraste och några halvfula plastdetaljer går att hitta men i det stora hela har Subaru lyckats väldigt bra.

 

Kronjuvelen är helt klart den permanenta fyrhjulsdrivningen. Oavsett väglag går det att lita på bilens egenskaper att alltid leverera grepp och förutsägbarhet. Subaru har hållit hårt i denna 4-wheel drive-filosofi och vi kan förstå varför. Tjänstevikten ligger på dryga 1500 kilo och med en någorlunda stark motor med mycket bottenvrid och automat är den otroligt enkel att köra. Snabb är den inte men tack vare den relativt låga vikten och en fjädring som är åt det hårdare hållet är XVn långt ifrån seg och hängig när man visar den lite kurvor. Bilens starka sida är dock helt klart att dra släp. Med en dragvikt på 1400 kg kan den dra i princip vad den vill.

Med sällsynt permanent fyrhjulsdrift och gedigen fokus på kvalitet visar nya XV vart skåpet skall stå. Att göra en crossover rolig är lika svårt som att bestämma när vintern i Sverige skall sluta men Subaru har tagit vad som gör en Subaru till en Subaru och tillverkat en bil som känns trygg och stabil oavsett förhållanden.

You may also like...