Volvo Xc60 T8: elektriskt kraftpaket i svensk förpackning

Vad gör du ifall du har bråttom till jobbet men samtidigt bryr dig om naturen? Du köper en T8 såklart! Skämt åsido, hybrider är ett faktum och med den nya, fullständigt uppdaterade modellen verkar man kunna rädda miljön i stil. Över 400 hästkrafter och ett utseende som tar den nya generationen till en helt ny nivå och i och med det helt nya konkurrenter. Sportiga halvsuvar finns det gott om och i denna recension skall vi ta reda på om det skall finnas ännu en till.

Xc60 är om möjligt ännu snyggare än sitt större syskon. En mindre, mer åtstramad och om man ska vara lite ful i mun. Mindre svulstig kaross är bara bra nyheter. Trots ett enkelt och skandinaviskt formspråk finns det detaljer som lyckas fånga även den kräsnes blick. Strålkastarna får sällskap av en horisontell ljusramp och har fått namnet Tors hammare som en liten tillbakablick till fornnordisk historia då vikingarna härjade. Designelementen är många, inte minns den säregna ”60-stancen”. Det tydligt kantiga bakpartiet precis i höjd med mitten av bakluckan vilket även går att hitta i den gamla v60. Att man även i den nya modellen väljer att behålla detta visar att Volvo är stolta över sin historia, och i mina ögon ser det helt rätt ut. Särskilt sportig är den dock inte. Visst, en något grövre grill men utöver det är det en helt vanlig mellanstor SUV. Om jag skall vara ärlig tror jag till och med att det finns en liten risk att den i umgänget som bilen tävlar mot kan hamna i bakgrunden. Något som verkligen inte kan sägas om insidan.

Samma interiör som i 90-modellen finner jag här, och jag blir lika förvånad varje gång. Den enorma skärmen, reglage som fungerar precis så som du hade förväntat dig och en känsla av kvalitet som är sällan skådad i denna prisklass. Och om man nu endast är ute efter insidan och inte hur fort den går rekommenderas instegsmodellen, du sparar nästan 200 tusen. Trots den något mindre storleken får man utan problem plats i baksätet med tillräckligt benutrymme även för någon lika lång som mig. Ja hela interiören känns väldigt luftig och öppen vilket var svårt att tro vid första anblicken utifrån. Något som gör bilen perfekt att använda till vardags är några knappar i lastutrymmet. Har man med sig tunga resväskor så kan man med ett knapptryck sänka hela bilen några centimeter vilket underlättar kolossalt. Handla, resa. Ja till och med flytt. Detta är en väldigt liten detalj men kan komma att rädda många ömtåliga ryggar i framtiden. Bekväm och lättanvänt är de två orden som sammanfattar inredningen och det går inte annat än konstatera att Volvo har gjort ett fenomenalt arbete. Vad jag saknar är dock någon sorts distinkt detalj som hade gjort att man känner igen att man sitter i just en XC60. Visst, en växelspak gjord av Orrefors är en snygg detalj, men jag hade gärna önskat något lite mer. Varför inte ett paket som lyckas skilja ännu mer på top of the line modellen med T8 motorn. För känslan av att köra hybrid gick över mina fulla förväntningar.

Först och främst. Det är knäpptyst när du startar motorn. Först trodde jag att det var strul med bilen men när jag väl släppte på bromsen rullade den sakta iväg, och det är en skum känsla. Elmotorn håller i upp till ungefär 40 km/h och därefter kickar en modifierad version av T6 modellen in. Det finns flera olika körsätt att välja mellan och det mest intressanta var helt klart eco-läget. Tanken är att man i så stor utsträckning som möjligt skall använda el till att ta sig fram och när man väl går över till bensin kommer batterierna laddas upp när man bland annat bromsar in. Om man nu får för sig att ladda bilen med sladd är det tyvärr inte lika lätt. Informationen kring olika sätt att ladda är många, det absolut enklaste hade varit att oberoende var du laddar bilen så skall man endast behöva koppla in kabeln och så sköter bilen resten. Istället måste man kontrollera hur stark strömmen är och hålla på med inställningar etc. Det hade kunnat lösas smidigare helt enkelt. Räckvidden på endast el ligger något under 5 mil vilket gör att om man pendlar och undviker lands och motorvägar kan bränslekostnaden bli lika låg som din elräkning. Men köper man en T8 så är det inte bara hur man kan trimma sin bränsleförbrukning. Det går också att köra fort. 400 hästar ligger under ens högerpedal och med elmotorn är bilen alltid redo att sticka iväg, och det är här det blir intressant.

Visst är det en bil med fyra hjul och en ratt, men sättet kraften levereras är helt annorlunda med någon annan bil. Det känns dock inte som 400 hästar och det kan nog till stor del ha och göra med den kolossala vikten och trots att ingenjörerna på Volvo gjort allt i sin makt för att förhindra lutning i kurvor så går det inte att gå emot naturlagarna. Det här är en båt, en snabb båt i och för sig men en båt oavsett. Efter lite entusiastiskt rattande smög sig åksjukan på och jag kan inte annat än konstatera att det här är en bil som kör dig. Det är så pass mycket teknik att visst, det går att köra fort och aggressivt, men någon slags känsla av kontroll och njutning finns inte.
Det är här ett litet vägval infinner sig. Vad är det för typ av bil? Uppenbarligen kan den inte konkurrera med sportiga småsuvar men det går heller inte att förneka den kraft och mångsidighet som hybridtekniken möjliggör. Det är då i en ny kategori som T8 får infinna sig och då frågan kring fossila bränslen och skandal efter skandal så ser utvecklingen mot hybrider mycket lovande ut. Tänk bara när man kan få Mclaren P1 teknik i en liten sportbil. Volvo Xc60 är en fingervisning om vad som kommer ske i framtiden och vi kan bara vänta oss vad som väntar runt hörnet.

Tack Bilia för möjligheten att köra detta kraftpaket.

 

You may also like...