Mercedes GLA 45 Amg: Det svarta fåret

Konceptet ser skumt ut på pappret. En bil ursprungligen gjord för att tackla svår terräng som sedan konverterats till en förvuxen A45 Amg. Det finns tre olika alternativ av i princip samma grundplattform. A, CLA och GLA, där GLA är verkar vara ett sätt för Daimler att håva in ännu mer pengar av trogna kunder. En bil som har fått lite extra plast på utsidan och högre markfrigång, fyller den ett behov som egentligen inte finns? Det ska vi nu ta reda på i denna ärliga recension.

A klassen har från början mjuka och runda former och en standardutrustad Gla 45 skiljer sig inte mycket från basmodellen. Grövre luftintag och en något mer framträdande splitter är de mest märkbara skillnaderna och får fronten att se diskret ut samtidigt som kännare vet vad de ser när man möter denna skapelse på vägarna. En nästan obefintlig diffusor står för stylingen där bak och hade det inte stått vad det är för bil man kör hade bilen kunnat misstas för vilken Gla som helst. Vilket för 300 hundra tusen (dubbelt så mycket!) mer helt enkelt inte är tillräckligt. Betalar man så mycket mer för att ha den dyraste hot-hatchen i segmenten så ska det synas.

Inne i bilen möts man av ilskna rödfärgade bälten och röda detaljer är ett genomgående tema. Luftuttagen är snyggt designade och gör att inredningen verkligen sticker ut och ett stänk av rött får insidan att kännas ännu sportigare. Resten av inredningen har tydliga drag av c klassen. Samma infotainmentsystem som tidigare testad Mercedes fast här så verkar det fungera utan att vara slö och ge långsam respons. Det måste även sägas att designen på själva skärmen passar mycket bättre in i A-klass plattformen då målgruppen är helt annorlunda jämfört med de som skall köpa en fullvuxen mercedes. Mätarhuset är även här i princip direkt taget från c-klassen men med lite sportigare färger och teman. Besviken kommer man inte bli då analoga mätare med ett tydligt sportigt fokus tillsammans med en skärm som kan visa det mesta man behöver ger en det bästa av två världar. Tyvärr är den här skärmen alldeles för liten och inte tillräckligt teknikproppad som vissa konkurrenter. Vi lever i 2017 och varför sitter en cd-enhet från början av 2000 talet i bilen? Den ser så malplacerad och gammal ut att man får ont i ögonen av att titta på den. Om man nu försöker få så mycket som möjligt att styras av skärmen. Fyll inte upp ett tomt utrymme med något som kan jämföras med en Honda anno 90-tal. Utöver detta snedsteg är interiören väldigt trevlig att sitta i. Som alltid hos Mercedes finner man bra kvalitet på materialen och snyggt designade knappar och reglage. Här har man en ”ordentlig” växelspak som är så liten att man är rädd att dra loss den när man lägger i drive. Det uppskattas att Mercedes har lagt ner tid på att designa denna lilla bit med läder och metall. Man känner verkligen att man sitter i en bil för långt över en halv miljon.

Oljudet. Det var nästan omöjligt att ha en konversation när man körde på motorvägen och det kändes som att sitta i en metallburk. Mercedes skall ju göra bilar som äter upp motorväg i fullständig komfort. Särskilt med tanke på att det här är en ”mjukare” Amg modell. Vill inte ens tänka på hur det är att sitta i en A-45. Som tur är levererar avgasrören en fin fanfar när man kommer över 4000 varv som överröstar allt annat. Motorn är en av de starkaste på marknaden på hela 380 hästkrafter och med launch control får man smattrande från piporna och når 0-100 på inte mindre än 4,4 sekunder. Testdagen bjöd på skyfall vilket fick 4 hjulsdriften att verkligen visa vad den går för och det med briljans. Smala däck, bör tilläggas att de var väldigt greppvilliga, tillsammans med en ganska hög tyngdpunkt är inte direkt receptet för snabba varvtider, men med finurliga diffar och elektronik så är den här bilen en fröjd att piska oavsett väder och väg. Neutral styrning som ökar ens förtroende för varje kurva tillsammans med en motor som verkligen orkar driva ut bilen även ur långa kurvor. Konstigt nog känns det mycket som att köra en Focus RS fast Gla lyckas vara så mycket mjukare. Den höjda markfrigången gör dessutom att bilen sväljer hålor och ojämnheter utan några som helst bekymmer. Gla lyckas vara sportig och adrenalinstinnande samtidigt som man inte behöver oroa sig för att knäcka ryggen när bilen är inställd på max attack.

För att sammanfatta är Mercedes GLA 45 Amg ett mellanting för den som vill ha det snabbaste som finns på hot-hatch marknaden utan tanke på någon budget, men samtidigt inte känner för att ha en bil så extrem att den blir på snudd till oanvändbar när man funderar på att använda den varje dag. Bilen är kort och gott en mjukare A 45 och bör falla många till smaken med sin mjuka och samtidigt aggressiva attityd.

 

You may also like...