Chevrolet Corvette Z06: Ferraripiskande monster

Den nya generationen Corvette bjöd på mycket. Borta är den plastiga och rent ut sagt usla interiören och vi har nu en bil som man kan köpa både för prestanda och för kvalitet. Om man vill ha något som mer än väl håller jämna takter med Ferrari och Lamborghini finns prestandaversionen Z06, den mest extrema bil Chevrolet har tillverkat till dags datum. Men först, en liten förklaring om Corvettes modellprogram. Med c7 generationen kom det legendariska Stingray tillbaka och om man skall vara ärlig är det endast ett fåtal stingrocksliknande märken som för tankarna tillbaka till den gamla bilen. Den här modellen är basversionen vilket vi har recenserat tidigare. Därefter kommer grand sport som är en Z06 fast med Z51 motorn som sitter i Stingrayn, med andra ord, en tamare och mer hanterbar Z06. Men om man vill ha det snabbaste och mest brutala bilen General Motors gör just nu, finns det endast ett val, Corvette Z06. Med en helt nyutvecklad motor med samma kraftresurser som den förra generationens ZR1 som Jeremy Clarkson i Top Gear med väldigt snälla ord sa, ”den är svårkörd”. Med ett sådant enormt maskineri under huven undrar man om Z06 över huvud taget är möjlig att njuta på annat än räcerbanan.

Bredare bakskärmar som i princip gör det omöjligt att få in bilen i ett normalstort garage. En mycket, mycket aggressiv front med kolfiberdetaljer som dessutom ersätter en bit av sidotröskeln får man om man väljer Z07 performance pack. Med detta tillval får man också en ställbar bakre vinge som även denna bitvis är i kolfiber. Detta tillsammans med lägre markfrigång och otroligt breda bakdäck (bör tilläggas att både bak och framhjulen huserar svindyra keramiska bromsar) gör att den nya Z06 ser ut som en vanlig Stingray som gått på träningsläger och tagit inte helt legala substanser. En bil extrem vart man än riktar sina ögon mot.

 

Insidan är inte särskilt annorlunda jämfört med de billigare modellerna. Alcantara och kolfiber nästan överallt plus ett emblem där det står hur många hästkrafter och vridmoment motorn utvecklar, ifall man nu behöver påminnas. Väldigt förarfokuserat och bra material, men inget som sticker ut från de andra modellerna och definitivt inget som tar hem förstaplatsen mot bilar i samma prestandaklass. Men, det bör tilläggas att en Ferrari som ens kommer i närheten motormässigt kostar mer än dubbelt så mycket. Dubbelt! Så för priset och den kvaliteten man får är Z06 som testades ett nästan vettigt alternativ trots en prislapp på ungefär 1,3 miljoner i det testade utförandet.

Trots de överväldigande siffrorna är bilen faktiskt enkel att köra. Bilen hade en manuell låda med distinkta och korta lägen och kopplingen var på intet sätt svår att hantera. Lätt att hitta dragläget och otroligt lättarbetad. Att puttra fram i 50 kilometer i timmen kräver inte mer av dig som förare än om man hade kört en vanlig Volvo. DU ser i och för sig inget av den döda vinkeln och bilen är så otroligt bred att man håller andan första gången man får möte av en annan bil. Men för att vara ett sådant monster så är den tam om man behöver ha en tam bil. Mycket tack vare möjligheten att ställa in den precis hur man vill. Är man ute efter en benhård banbil eller en tam och tyst stadsbil, du får båda! Allt detta betyder egentligen absolut ingenting när man väl hittar en rak väg och begraver foten i gaspedalen. Oavsett växel och oavsett hastighet kommer man tryckas mot stolen, hårt. De breda bakdäcken med Pilot SuperSport Cup 2 däcken ger inget grepp när de är kalla vilket i en bil som är så lätt och så kraftfull kräver en extremt känslig fot, men en lättdoserad gaspedal hjälper verkligen till. Mycket tack vare att kompressorn som inte plötsligt exploderar vid ett visst varvtal som många turbomatade bilar har en tendens till att göra. När man väl fått temperatur i däcken så är bilens gräns så mycket högre än ens egen gräns att det är svårt att njuta på lite kurvigare småvägar. Bilen trivs på långa och svepande landsvägar där man verkligen kan dra nytta av bilens kraft, aerodynamik och det enorma greppet. Att som nybörjare pressa så långt man kan på smala och tekniska vägar kräver verkligen sin man och med alla hästkrafter är det endast en i princip endast en tidsfråga tills man åker av vägen och sätter den i ett träd. Bilen har en förmåga att bli nervös när man gasar ut ur kurvor och ännu mer tryck på baken hade önskat för att få en ”säker” bil. Men det går inte att argumentera att det är rent adrenalin som pumpar när man öppnar upp den, oavsett väg.

Det här är en extrem bil i alla avseenden. Kraften, känslan ja allt är så mycket mer. För priset får du så otroligt mycket att det är svårt att se hur en bil dubbelt så dyr skulle kunna ge dig en mer adrenalinpumpande upplevelse. Bilen är inte perfekt, den är långt ifrån lättkörd när man trycker på och de första intrycken är överväldigande. Men du kommer njuta varje sekund du kör den. Det är svårt att tänka sig hur något kan vara mer extremt än det här men i detta nu testas den nya ZR1 hårt på den ökända Nürburgring. Vi får hoppas att den kommer till Sverige och får varenda superbilstillverkare att sätta i halsgropen. Chevrolet har hittat receptet som kan få Europa att välja amerikanskt på heltid, det gäller bara att finslipa detaljerna.

Tack Callisma för nycklarna till denna otroliga bil och som vanligt, väldigt hjälpsamma.

Bild och redigering: Hampus Tober

 

You may also like...