Volvo XC90: Uppstickaren från Skandinavien

Säkerhet, komfort och design är ledorden och Volvo har onekligen gjort något rätt. Den nya 90-serien säljer som smör i Sverige, men att ta sig in och lägga sig på förstaplats i SUV-djungeln är ingen lätt uppgift så låt oss göra en ärlig recension av nya Volvo XC90 och se om den har vad som krävs. Är det fortfarande en bil där säkerhet och att vara lagom har kommit före design och originalitet?

Ett tydligt formspråk som man i viss mån känner igen från den gamla generationen med de stora bakljusen och front som inte går att missta för något annat än en Volvo. De nya åtstramade framlamporna ger framsidan en kaxig och aggressiv look tillsammans med en lägre spoiler som man får om man väljer sportpaketet. De stora bakljusen som nämndes tidigare sticker definitivt ut och vi hade svårt att komma fram till ett enhetligt beslut. Är det för mycket eller helt rätt? På den större XC-modellen passar de stora lamporna bättre in än på de mindre modellerna men det är helt klart en design som väcker uppmärksamhet. Dessutom har Volvo som så många andra bilmärken valt att ha fejkade avgasändar. Här ser man i alla fall det riktiga avgasröret inuti men det är fortfarande billigt och hör inte hemma hos en bil som klassificerar sig som en premiumbil. Trots sin storlek så är bilen inte svulstig med onödigt stora kurvor och luftintag. Det säregna Volvo-utseendet har man behållit samtidigt som de lite klumpiga formerna stramats åt och gör att den gamla modellen ser flera årtionden gammal ut jämfört med den nya.

Insidan är om möjligt bättre än utsidan. Högkvalitativa material var man än tittar. Startknappen är mer ett reglage än en knapp och den ser ut att kunna vara en kristall. Säreget och en detalj som behövs för att sticka ut. Läder, kolfiberinlägg och mycket metall, det är en fröjd att sitta i den här bilen oavsett om man befinner sig fram eller bak. Med en enorm skärm med bra skärpa och en design som gör den enkel att använda utan att vara plottrig. Den är verkligen fokuspunkten på insidan. De flesta reglage och knappar har fått ge vika och det mesta sköts med skärmen. Interiören är på så sätt spartansk men genom att blanda ihop alla olika material och använda sig utav den skandinaviska designen går det inte att hitta mycket fel. Ett stort plus är det digitala mätarhuset som inte bara visar varvtal och hastighet utan även fungerar som GPs. Den visar dessutom vilken fil man skall befinna sig i vilket är oumbärligt när man försöker navigera sig runt i en ny stad.

 

Den största dieselmotorn står för kraften och med en vikt på runt 2 ton är vridet man får från en diesel välkommet. Den tunga vikten gör i och för sig att accelerationen är förvånansvärt odramatisk, nästan tråkig då kraften levereras så pass linjärt och mjukt. Detta oavsett vilket läge man har bilen i. Det går att ha i sport men det är så mycket vad den här bilen inte är. Den är stor, bekväm och hög. Komfort är vad som borde vara i hela tiden. Första intrycket är att man kommer krossa bilens sidobackspeglar, men då man sitter så pass högt får man förvånansvärt bra uppsikt över bilen och tack vare sensorer som sitter runt hela bilen är det inga problem att navigera sig runt i trånga parkeringar. En sak som var väldigt underligt var när man körde i tunnlar så släcktes alla skärmar så man kunde inte se vilken hastighet man höll. Förstår inte vad denna funktion hade för nytta då det kändes onödig att tappa all information om bilen i flera minuter beroende på hur långa tunnlarna är.

Kvalitet och finesser som sticker ut från mängden gör nya Volvo XC90 en fröjd att leva med. Den unika interiören som tack vare skandinavisk design och svensk ingenjörskonst visar upp sig från sin starkaste sida visar att valet av en ny Suv är svårare än någonsin. Den är inte bara en bra bil, den är en ny standard för stora premiumbilar.

Tack Bilia för suverän service.

You may also like...