Audi s3: Diskret kraftpaket

Ska du ha en snabb kompaktbil i 300 hästarsregionen finns det ett antal bilmärken att välja mellan och Audi är ett av dem. Golf R som är standarden har dessutom i princip exakt layout som s3an. Fyrhjulsdrift, 4-cylindrig turbomatad motor och en prislapp på över 400 tusen. Båda bilar byggs i slutändan till och med av samma företag! Vi skall nu se vad som Audi erbjuder som gör ifall s3an är strået vassare än sin tvilling, Golf R.

S-modellerna har alltid varit synonyma med ett utseende som trots subtilt har en underton av aggression, s3an är inget undantag. Marginellt större bakre och främre kofångare tillsammans med 4 stycken avgasrör hintar om att denna bil är något utöver det vanliga, men skillnaderna mellan den här och en vanlig a3 är egentligen ganska få. Utöver de redan nämnda detaljerna finns en diskret spoiler men inte mycket mer. Detta diskreta designtänk verkar gå hand i hand hos de tyska premiummärkena och enligt oss har Audi lyckats bäst.

När man väl kliver in och sätter sig i förarsitsen känns det trångt. Dörrpanelen sticker ganska långt ut och upptar på så sätt mycket plats till förarens förtret. Vad man har lyckats stort med är dock hur pass enkel inredningen är. Få knappar på instrumentbrädan, väldigt snygga luftuttag och som vanligt utmärkt kvalitet var man än lägger fingrarna. Skärmen är inte touch men med ett reglage som liknar BMWs idrive kunde man navigera ett system som tog tämligen lång tid att bli bekväm med. De främre stolarna var bekväma men saknade sidostöttning när g-krafterna gjorde sig påminda. Att sitta bak var en trång historia med dåligt benutrymme. Det gick att få plats om man flyttade fram förarstolen så pass långt att knäna slog i konsolen som ratten sticker ut från vilket inte är att rekommendera.

Vridmoment, massor av vridmoment. Med launch control katapulteras man från 0 till 100 på mindre än 5 sekunder. Känslan är svår att beskriva men tänk dig att du kör fort över en kulle och du känner hur det kittlar till i magen. Ungefär så känns det. En sådan prestation för en bil i denna klass är inget annat än spektakulärt. För vad man inte får glömma är att den här bilen väger 1500 kilo, så för att se vad bilen går för när man visar den lite kurvor tog vi s3an till den ökända ”Slingerbulten”. Den perfekta vägen för att ta reda på eventuella styrkor och svagheter. Drivet är det inget fel på, till och med när det är uppförsbacke. Understyrningen som vanligtvis är ett signum för Audi är tack och lov borta, bilen är förutsägbar och det är sällan greppet tar slut tack vare fyrhjulsdriften. Bilen pekar dit man vill trots en viss avsaknad av feedback från ratten. När bilens prestanda testades var bilen inställd på maximum attack, det vill säga dynamic. Styrningen blir tyngre, gasresponsen kvickare och avgasljudet härligt raspigt. I alla andra lägena var styrningen alldeles för lätt och oprecis för att med förtroende kunna pressa i snäva kurvor. Det stora menet är dock vikten, en bil som är så här liten skall inte väga ett och ett halvt ton hur bra chassit än är. Man känner därmed hur bilen kämpar igenom kurvorna och att däcken är underdimensionerade. Detta gör att bilen inte känns särskilt ”livlig”, men kompromissen är en säkrare och mer stabil setup i styrningen.

Audi s3 är en bil med stora kraftresurser och ett chassi som inte gör dig besviken om du får för dig för en snabb kvällstur. Bilen har små irritationsmoment som inte borde finnas för det priset, särskilt dåligt benutrymme. Ljudisolering och teknik väger vilket gör att s3 inte blir så sportig som siffrorna kanske försöker säga. Golf R som är måttstocken kostar hela 40 tusen mindre än s3, har vassare väghållning men tappar vad gäller utseende och interiör. Och då dessa bilar inte är specifikt utformade för att attackera småvägar tar s3 vinsten.

Tack Audi Center Smista för er hjälpsamhet. Vi kommer definitivt återkomma.

You may also like...