Renault Clio RS Trophy: Small car, big performance

Bigger is always better, right? Utvecklingen går onekligen framåt. Bilar blir allt snabbare, säkrare och starkare. Men hur ofta får man möjlighet att släppa lös sina 500 hästkrafter utan att hamna i diket? Att köra en bil handlar ju om körglädje. Att vara ett med bilen. Behöver man verkligen köpa en bil för över en miljon för att känna ren körglädje eller kan Clio RS övertyga mig att det finns en annan väg?

Bilen är som rubriken inte en vanlig RS utan den har ett så kallat Trophypaket. Detta inkluderar bland annat nya elaka svarta fälgar, styvare fjädrar med sänkt markfrigång så man måste ta varje större fartgupp i en vinkel och stora emblem på de nedre bakre dörrskärmarna. Detta tillsammans med en tillvalsfärg på cirka 10 tusen gör att den här bilen verkligen sticker ut från mängden. Bilen utan alla tillval är inte särskilt extrem, men den ser klart snabbare ut än en vanlig Clio. Med lampor som försöker se ut som en racingflagga, en enorm grill tillsammans med Renaultmärket i mitten ser det faktiskt ut som ett argt ansikte. Kanske ett designval, men något som inte går att bortse ifrån när man väl sett det. Ett ytterligare intressant designelement är placeringen av dörrhandtaget på dörrarna till baksätet. De sitter inte under rutan utan snarare ”på” rutan. Jag kallar det fransk design. Där bak har man en diffusor i äkta racestuk som tillsammans med ett tillval som gör det möjligt att få ett avgassystem från Akrapovic, som hörs mer än syns, gör att bilen ser redo ut för att delta i ett lopp.

Interiören är en blandning av ful plast och läder. Vissa av knapparna och spakarna till exempel bakom ratten ser ut att komma från början av 2000-talet, men den bristande kvalitet i dessa områden vägs upp där det bör vilket är saker man använder när man kör. Ratten är av läder, paddlarna man växlar med och pedalerna är av metall. Känslan att man prioriterat vad man bör lägga ner tid och kvalitet på är tydlig. Instrumentbrädan har i princip en vanlig mätarplacering förutom att det finns en oval i mitten som visar hastigheten. Inte det snyggaste att titta på då mätaren till höger endast visar hur mycket bensin som finns kvar i tanken. Om man nu ville satsa fullt ut på att vara så race-inspirerad som möjligt borde varvtalet sitta mitten istället för hastigheten, men jag förstår. Att ha hastigheten gör att det krävs mindre tid att kolla ner för att kolla hur fort man kör så man kan ha mer koll på vägen. Inredningens partypiece är definitivt skärmen. Med ett fåtal enkla knapptryck kan man få fram information såsom temperaturen på oljan i differentialen, hur kallt insugstemperaturen är, g-krafter och så vidare. Det finns så otroligt mycket information att välja mellan och jag hade personligen lite svårt att välja vad jag ville på min skärm. Skärmen är dock väldigt användbar för att veta ifall exempelvis diffen börjar bli varm när man kör hårt.

Jag ska gå rakt på sak. Det här är en rolig bil att köra. Chassit är extremt välbalanserat, bilen överstyr något vid kurvtagning på ett förutsägbart sätt och det är lätt att lära sig bilens gränser utan att gå över dem. Motorn på 220 hästkrafter är tillräcklig för att kunna driva ut ur kurvorna och diffen gör sitt jobb för att hitta grepp och undvika att ratten vrider sig när man gasar. Med bilen i race mode kan man växla själv med paddlarna och växlingarna är väldigt snabba. Allt detta tillsammans med avgasröret från Akrapovic gör att det känns som att Clio RS trivs lika bra på banan som på motorvägen. För puristerna som vill ha en manuell växellåda så finns det tyvärr endast dåliga nyheter, men tiderna förändras och allt fler bilföretag skippar manuellt för att köra med snabba dubbelkopplingslådor, för de är onekligen snabbare. Finns det egentligen något dåligt med prestandan då? Jo, det finns det. Med Trophymodellen så ligger fokus tydligt på hur bilen hanterar kurvor och jag tycker att man borde ha kompletterat detta med något mer effekt. Säg, 20 hästar till. Bilen är inte långsam och om man nu vill ha mycket mera kraft kommer det snart en ny Megane RS, Storebror till Clion. Men lite mera ös ut ur kurvorna hade gett så mycket för körglädjen.

Trophypaketet är ett givet val. För cirka 20 tusen mer får du så mycket mer i termer av prestanda att det blir svårt att rättfärdiga att välja en vanlig RS. Clio RS Trophy är en stor påminnelse att man inte behöver betala astronomiska summor för att ha roligt.

Tack ännu en gång Upplands Motor för bilen och som vanligt superb service.

 

You may also like...