Volkswagen Golf R: Förnuft möter prestanda

GTI, dessa tre bokstäver har blivit synonymt för småbilsprestanda. Men, tänk om man är ute efter något som är ännu snabbare. Ja då behöver man bara en bokstav, R. Volkswagens mest extrema och snabbaste bil som man kan köpa. Vad får man egentligen för dubbla priset av en standard Golf? Det ska jag ta reda på.

Hade det inte varit för de fyra avgaspiporna där bak hade endast de kunniga vetat att det är en R. Trots större och fetare fälgar med lågprofilsdäck, lite R-märken här och var och en lägre fjädring ser bilen nästan fantasilös ut. Just det här exemplaret var dock utrustad med svarta fälgar som tillsammans med den svarta lacken definitivt gav bilen en viss auktoritet utan att på något sätt bli för mycket. Vissa skulle kalla utseendet tråkigt, andra smakfullt.

De smygfulla detaljerna fortsätter även inne i bilen. Det mesta är typiskt Golf, ja till och med typiskt Volkswagen, vilket definitivt inte är något dåligt. Jämfört med Focus R är Golf R mycket mer sofistikerad. Bättre kvalitet på materialen och en generellt mer vuxen inredning. Allt är var du förväntar dig att det ska vara. Komponenterna som skiljer en R från en vanlig är inte många, till vänster om växelspaken finns en knapp som heter mode. Denna knapp ändrar bilens karaktär såsom fjädring, växlingarnas aggressivitet och likaså motorljudet. En ytterligare detalj som skiljer sig är stolarna som är otroligt bekväma samtidigt som de stöttar en relativt bra vid hård kurvtagning, en snygg touch är att stolarna har fått ett stort R där baksidan av huvudet oftast ligger an mot så man vet vad det är man sätter sig i. Du som läser märker säkert att skillnaderna är få och känner att för nästan 200 tusen mer borde man få mer. Kanske ett par superlätta kolfiberstolar eller inredning så barskrapt att det inte ens finns mugghållare. Det där är dock inte vad den här bilen riktar sig till för publik. Vill man ha djärva färger och överdriven styling finns det andra bilar som fyller det behovet mycket bättre. Golf R har en inredning för någon som vill ha något mer subtilt.

Det subtila tankesättet fortsätter även när man kör bilen. Den är snabb, med 300 hästkrafter och fyrhjulsdrift är den här bilen en liten raket, men trots sin prestanda gör den inte mycket väsen för sig. Man kan lägga i Race och ljudet från motorn får ett klart friskare ljud, men inget som gör bilen onödigt högljudd. Bilen kördes bland annat i Stockholms innerstad och inte en enda människa gav bilen någon blick, inte ens med sportläget på. Det är dock när man lämnar staden och närmar sig kringlande småvägar som allt blir klart. Chassit ingjuter förtroende och styrningen känns tillräckligt exakt för att jag skall kunna börja pressa bilen. Fyrhjulsdriften understyr inte utan hjälper till att slunga iväg en från ena kurvan till nästa. Att kunna lägga växellådan i manuell och växla med paddlarna bakom ratten med en väldigt responsiv växellåda gav ännu mer körglädje. Golf R ligger inte riktigt inom samma hästkraftsregion som hot-hatchbackeliten, men det behövs inte heller. 300 hästkrafter räcker gott och väl för att attackera småvägar utan att känna brist av tryck från maskineriet. Vad som är särskilt förvånande är hur enkelt bilen hanterar allt man tar den igenom. Det var sällan man kände någon brist vad gäller spikar i temperaturen eller minskad bromsverkan. Trots sin prestanda är bilen väldigt bekväm att köra. Jag skulle kunna påstå att på motorvägen med farthållaren på så känns det som att man kör vilken golf som helst.

När man köper R får man en subtil prestandabil som kommer chocka det mesta vid rödljuset. Allt det positiva som en vanlig golf har med en stor smula fart gör den här bilen till en otroligt mångsidig och kapabel bil.

Tack Volkswagen för utmärkt service och hjälpsamhet.

You may also like...