Volkswagen Passat Sportscombi GT R-line 2.0 TDI SCR 4MOTION BlueMotion

Volvo har alltid varit Svenssons trotjänare, men siffrorna ljuger inte. Sveriges mest sålda bil 2016 var Golf och Passat ligger också bland de topp fem. Vad är det som gör att man skulle välja en Passat framför en Volvo av liknande storlek? Det skall jag nu ta reda på.

Vad man lyckats bäst med enligt mig är utseendet. Tidigare modeller var något kantigare i nosen, men nu ser Passat ut som en vuxnare och mer mogen version av Golf combi. Snygga stilrena linjer med en hint av sportighet gör att jag faktiskt föredrar, i de flesta fall, Passatens utseende framför den nya Volvo V90.n. Vad någon hos Volkswagen, ja inte bara hos dem utan de flesta bilmärkena måste förklara för mig är vad är tanken bakom fejkade avgasrör? Om det är något som får en bil att se billig ut är att försöka se ut som att man har något som man egentligen inte har. Sluta upp med det!

Interiören skiljer sig egentligen inte mycket från en Golf. Displayen i mittkonsolen och framför ratten är densamma (bör tilläggas att displayen som sitter bakom ratten är ett cirka 7 tusen kr extra tillägg). Men då Passaten var utrustad med läderklädsel gav detta bilen ett stort lyft och trots vissa likheter känns Passaten både skönare att sitta i, samt att kvaliteten på interiören var mycket högre. Den trevligaste överraskningen var konstigt nog den mekaniska klockan i mitten på instrumentbrädan. Den är möjligtvis inte nödvändig men den gav helt klart en extra exklusiv touch på inredningen. Jag hade svårt att faktiskt hitta något fel med inredningen och det enda som jag kom på var att inredningen är för mörk och man märker tydliga influenser från Audi. Detta är nog mer av en personlig preferens som långt ifrån varje människa som köper denna bil kommer ha problem med. Det går dessutom att välja annan färg på interiören vilket kringgår detta problem.

I den långa modellbeteckningen ser man att den har fyrhjulsdrift och en två liter stor dieselmotor som pumpar ut hela 190 hästkrafter. Detta är fullt tillräckligt att dra det mesta i släpväg och att köra om på motorväg är inga som helst problem. Med DSG växellådan kan man dessutom välja att växla med paddlar bakom ratten, något som jag alltid tänkt är till för sportbilar. Men genom att trycka växelspaken ett snäpp åt höger så ligger man i sportläge och bilen håller växlarna längre samt att man kan använda paddelspakarna och växlingarna sker förvånansvärt fort. Dock måste jag säga att paddelväxling inte riktigt ligger inom bilens karaktär, hur bra paddlarna än är, och med launch control (som är väldigt rapp för en bil i denna storlek) tillsammans med en väldigt livlös styrning känner jag att man riktar sig åt något fel typ av människor som kommer köpa denna bil.

Det här är en bil som kommer inte nödvändigtvis kommer förvåna dig. Men detta är verkligen inte en dålig sak. Tvärtom, det är kanske konstigt att säga men ju bättre en bil är på att vara just en bil, desto mindre behöver man som förare tänka. Det finns egentligen inget särskilt dåligt att säga om bilen förutom att jag skulle råda Volkswagen att ta ett litet steg bort från att försöka göra Passaten sportig. Det behövs inte då den redan är så bra på att vara just en bil och att försöka göra den till något den inte är kan lätt se ut som ett krystat försök till att försöka nå upp till något som egentligen inte behövs. Passat, jag förstår nu varför Volvo borde oroa sig.

Tack Volkswagen för suverän service!

You may also like...