Renault Megane: den franska utmanaren

Ska du skaffa dig en halvkombi finns det så många att välja mellan att kalla det för en djungel hade varit en underdrift, men i denna recension skall jag hjälpa dig att reda ut ifall det är värt att spendera pengarna på den nya Renault Megane. Är bilen i klass med motståndet?

Först och främst. Bilen ser snygg ut. Den röda färgen framhäver bilens linjer och ger ett modernt och sportigt intryck. Fronten är på gränsen till att vara överarbetad med detaljer men tillsammans med fäljarna så blir resultaten en bil som inte skäms för sitt yttre.

Inuti möts man av en digital display för varvtal och hastighet med snyggt gränssnitt och tydliga mätare som inte hackar. I mitten av instrumentpanelen finns ytterligare en skärm där det enda jag kan klaga på är att skärmen är lite i det minsta laget, samt att man lätt blir bländad när man tittar på skärmen. Annars är illustrationerna och gränssnittet mycket snygga och skärmen flöt på bra utan att hacka eller vara särskilt krånglig att navigera. Renault har försökt rensa bort instrumentpanelen och för att lyckas med detta har de satt otroligt mycket knappar som skall skötas av föraren. Det har gått så långt att man nu finner en extra spak bakom ratten och man har nu 3 spakar att hantera. Glöm inte dessutom alla knappar på ratten! Jag klagade tidigare på att Volkswagen hade för många knappar som föraren skulle hålla koll på. Jag tar nu omedelbart tillbaka detta. Det finns en gräns när man försöker göra funktioner så nära och lättillgängliga som möjligt och att det bara blir en röra och i detta fall har tyvärr Renault gått lite för långt. Något som nästan väger upp detta är den smarta head-up dislpayen som visar aktuell hastighet samt vilken hastighetsgräns som gäller för den väg man kör på. Detta möjliggör att man i princip aldrig behöver ta bort ögonen från vägen och vad som gör systemet extra smidigt är att det går att justera bilden på skärmen efter hur lång man är och hur man har ställt in stolen. Väldigt användbart och säker teknik som jag egentligen hade önskat att alla bilar var utrustade med. Platsmässigt hade jag önskat något mer utrymme där bak, vilket jag tror hade varit möjligt om man inte hade gjort att förarstolen satt så djupt ner. Trots att jag förde stolen fram så långt som möjligt för att kunna få plats där bak, gick det inte att sitta där fram, men har man småbarn eller någon som är något kortare än 187 cm borde inte detta vara något problem.

Bilens starka egenskap när man väl kör är komforten. Bekväm sittposition trots att man sitter relativt lågt och en fjädring som är så pass styv att det inte känns som att man kör en båt, men inte så styv att den känns obekväm. Om man dessutom känner för att köra lite mera livligt finns det möjlighet att välja sportläge. Värt att nämna är att den största förändringen inte är hårdheten på fjädringen, utan växellådan. Den håller växlarna mycket längre och låter ibland bli att växla upp när man till exempel har halvgas i en kurva. Men att ha detta läge som standard är inget jag skulle rekommendera då att ligga på 3 tusen varv när man kör i stadstrafik under stora delar av tiden är varken bra för miljön eller bränsleförbrukningen. Men som sagt. Detta läge gör bilen piggare att köra vilket jag aldrig tackar nej till.

Megane är en ytterst trevlig halvkombi med coola finesser och en design som sticker ut bland konkurrenterna trots vissa små detaljmissar. Den största missen som drar helhetsbetyget något är dock baksäteskomforten. Utöver detta så har jag recenserat en genuint trevlig bil som är mycket konkurrenskraftig i halvkombisegmentet.

Tack än en gång Upplands Motor för trevligt bemötande och hjälpsamhet!

You may also like...